Opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella opettajien kokemuksia
syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä. Tavoitteena on selvittää, mitkä
asiat luokanopettajat kokevat olevan lasten syrjään jäämisen taustalla.
Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen ja se pohjautuu narratiiviseen
tutkimustapaan. Tutkimuksen lähtökohtana on temaattinen analyysi
narratiivisesta haastattelusta. Tutkimukseen osallistui kolme luokanopettajaa
Pohjois-Pohjanmaalta.
Analyysin pohjalta opettajien kertomuksista muodostui kolme
teemaluokkaa: haasteet vuorovaikutus- ja sosiaalisissa taidoissa, erilaiset
oppilaat, sekä oppilaiden negatiivinen ja aggressiivinen käytös. Oppilaan
syrjään jäämisen taustoiksi muodostuivat, oppilaan diagnosoitu kehityshäiriö ja
kodin merkitys. Lisäksi opettajien kertomuksissa nousi vahvasti esille opettajan
rooli syrjäytymisen ehkäisijänä.
Tutkimuksen perusteella opettajat kokivat, että peruskoulussa lasten
syrjään jääminen ei ole ongelma, joka tulee automaattisesti johtamaan lapsen
kehityksen suunnan syrjään yhteiskunnasta. Lasten syrjään jäämistä ja siten
syrjäytymisen uhkaa opettaja ja koulu pystyvät toiminnallaan ehkäisemään.
Merkittävässä roolissa lasten syrjään jäämisen ehkäisyssä on myös eri toimialojen varhainen puuttuminen, sekä lasten sosiaalisten- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen sekä kehittäminen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
Kanerva, Sanna (2022)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ... -
Pysäkki lapsen sosiaalis-kognitiivisen kehityksen tukijana
Mäki, Jaana; Vastamäki, Jutta (2001) -
Alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä
Ahonen, Netta; Hämäläinen, Anni (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen ... -
Tarinoita takapulpetista : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä
Leinonen, Emilia (2017)Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydessä. Huomio kiinnittyy etenkin heidän opettajiensa merkitykseen viihtyvyyden tai viihtymättömyyden tunteen ...