Spektrin aistinta kognitiiviradioverkoissa
Radiospektrin ruuhkautuminen on ongelma tulevaisuudessa, ja kognitiiviradiot ovat yksi mahdollisista ratkaisuista ongelmaan. Tutkielmassa käsitellään kognitiiviradioita, kognitiiviradioverkkoja ja spektrin aisintaa sekä niihin liittyviä erilaisia ongelmia ja haasteita. Congestion in the radio spectrum will become a problem in the future, and cognitive radios are one of the possible solutions to it. Cognitive radios, cognitive radio networks, spectrum sensing and both problems and challenges related to them are taken a thorough look at in the thesis.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Radio frequency fingerprinting for outdoor user equipment localization
Mondal, Riaz Uddin (University of Jyväskylä, 2017)The recent advancements in cellular mobile technology and smart phone usage have opened opportunities for researchers and commercial companies to develop ubiquitous low cost localization systems. Radio frequency (RF) ... -
Millimetriaallot 5G-teknologiassa
Ruohoniemi, Miikka (2019)Viidennen sukupolven langaton tietoliikenneverkko (5G) on jo pian tulossa kuluttajien käyttöön. 5G tuo ratkaisun moniin tämän hetken ongelmiin langattomassa verkossa ja mahdollistaa yhä useampien laitteiden liittämisen ... -
Radiotaajuisen etäluettavan tunnisteen luonne innovaationa ja sen käyttö liiketoiminnassa
Kelkka, Tommi (2009) -
Radio signatures from encounters between neutron stars and QCD-axion minihalos around primordial black holes
Nurmi, Sami; Schiappacasse, Enrico D.; Yanagida, Tsutomu T. (IOP Publishing, 2021)Probing the QCD axion dark matter (DM) hypothesis is extremely challenging as the axion interacts very weakly with Standard Model particles. We propose a new avenue to test the QCD axion DM via transient radio signatures ... -
Television näkyvyyteen vaikuttavat tekijät UHF- radiotaajuuksilla kuluttajan näkökulmasta
Hautamäki, Nadja (2022)Tutkitaan radiotekniikkaan liittyviä tekijöitä, jotka vaikuttavat televisiolähetysten näkyvyyteen. Tavoitteena on keksiä tai löytää erilaisia keinoja, joilla kuluttajan olisi mahdollista parantaa television näkyvyyttä. ...