Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKalaja, Teppo
dc.contributor.authorKivinen, Joonas
dc.date.accessioned2019-05-22T08:49:58Z
dc.date.available2019-05-22T08:49:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64111
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä sateenvarjokäsite nonlineaarinen pedagogiikka pitää sisällään, minkälaisia merkityksiä oppilaat sille antavat ja kuinka sitä voidaan hyödyntää liikuntataitojen opettamisessa. Tutkielmassa käsitellään myös motorisia perustaitoja sekä liikuntataitojen oppimisprosessiin vaikuttavia asioita, jotta nonlineaarisen pedagogiikan periaatteita ja sen taustalla olevia käsitteitä pystyttäisiin tarkastella nimenomaan liikuntataitojen oppimisen näkökulmasta. Sivuan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) liikunta-oppiaineelle antamia tavoitteita ja sisältöjä, jotta nonlineaarisen pedagogiikan soveltuvuutta pystytään peilata niihin. Tutkimusmenetelminä käytin narratiivista kirjallisuuskatsausta sekä teemahaastatteluun perustuvaa teemoittelua ja sisällön erittelyä. Teemahaastatteluissa haastattelin kymmentä pohjanmaalaisen yläkoulun 7. -luokan oppilasta, joista viisi oli tyttöjä ja viisi poikaa. Narratiivisen kirjallisuuskatsauksen perusteella nonlineaarisen pedagogiikka on pedagogiikkana oppilaslähtöinen ja siinä huomioidaan oppimisprosessin vaihtelevuus. Nonlineaarisen pedagogiikan taustalla ovat vahvasti dynaamisen systeemin teoria ja implisiittinen oppimismenetelmä. Sen taustalta löytyvät myös muun muassa toimintojen itseorganisoitumisen periaate sekä rajoitelähtöinen lähestymistapa. Nonlineaarisen pedagogiikan pääperiaatteiksi voidaan lukea oppijoiden huomioiminen yksilöinä, rajoitteiden tiedostaminen sekä hyödyntäminen, vaihtoehtojen tarjoaminen ja oppimisympäristöön panostaminen. Teemahaastatteluissa oppilaat antoivat nonlineaariselle pedagogiikalle sekä myönteisiä, että kielteisiä ilmauksia. Myönteisistä ilmauksista voidaan päätellä, että kyseisen kohdejoukon kohdalla nonlineaarisen pedagogiikan mukainen opetus oli hauskaa ja se tuotti mieluisia kokemuksia etenkin viihtyvyyden kautta. Oppimisen kannalta oppilaat pitivät komentotyylistä opetusta nonlineaarista pedagogiikkaa tehokkaampana. Perusteluina muun muassa komentotyylin selkeämmät ohjeistukset. Kirjallisuuskatsauksen ja teemahaastattelun tuloksista voidaan päätellä, että nonlineaarisen pedagogiikan mukainen lähestymistapa liikunnanopetukseen tarkoittaa oppilaiden huomioimista yksilöinä ja se pyrkii tarjoamaan kaikille mahdollisuuksia positiivisiin kokemuksiin ja viihtymiseen tunteeseen.fi
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to find out what the umbrella term nonlinear pedagogy consists of, what kind of meanings students give it and how to utilize it in teaching skill acquisition. In this thesis I also orient the basic motor skills and things that influence the process of skill acquisition, so that the principles of nonlinear pedagogy can be considered precisely in skill acquisition point of view. I touch on goals and contents given to physical education in Finnish curriculum (2014) lower secondary education, so that it is possible to see how nonlinear pedagogy can conform to them. I use narrative literature review and thematizing and content breakdown based on theme interview, as research methods in this thesis. In theme interview I interviewed five girls and five boys, who were lower secondary students from 7. grade in Ostrobothnia. Based on the narrative literature review, nonlinear pedagogy is a pupil-oriented pedagogy and considers the variability of the learning process. Nonlinear pedagogy is based heavily on dynamic systems theory and implicit learning. It is also based on the principles of self-organization of activities and a constraint-based approach. The main principles of nonlinear pedagogy are seeing learners as individuals, awareness of constraints and exploitation, offering alternatives and take account the learning environment. In the theme interviews, students gave non-linear pedagogy both positive and negative expressions. From positive expressions it can be concluded that the non-linear style of teaching, for the target population, was fun and produced pleasant experiences, especially through comfort. From the learning point of view, pupils considered command-style teaching more effective than nonlinear pedagogy. One of the reasons for this was clearer instructions in the command style of teaching. It can be concluded from the results of the literature review and the theme interview that the nonlinear pedagogy type of approach to physical education means facing students as individuals and strives to provide everyone with opportunities for positive experiences and enjoyment. Key words: non-linear pedagogy, skill acquisition, dynamic systems theoryen
dc.format.extent107
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othernonlineaarinen pedagogiikka
dc.subject.otherliikuntataitojen oppiminen
dc.subject.otherdynaamisen systeemin teoria
dc.titleNonlineaarisen pedagogiikan perusteet liikuntataitojen opettamisessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905222713
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysoliikuntataidot
dc.subject.ysomotoriset taidot
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysooppimisprosessi
dc.subject.ysomotorinen oppiminen
dc.subject.ysoperustaidot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot