Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSulkunen, Sari
dc.contributor.authorMäki, Vilma
dc.date.accessioned2019-05-17T13:14:38Z
dc.date.available2019-05-17T13:14:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64041
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkastelen muotiblogin kielellisiä ja visuaalisia vaikuttamaan pyrkiviä keinoja. Nykypäivänä vaikuttamista tapahtuu joka paikassa, etenkin sosiaalisen median eri kanavissa. Ihmisten käyttäytymiseen, asenteisiin ja ajatuksiin pyritään vaikuttamaan eri tavoilla, ja useimmiten se tapahtuu kaupallisessa mielessä. Vaikuttamista tapahtuu myös erilaisissa blogeissa, joiden toiminta on ammattimaista ja joita kirjoittamalla kirjoittaja saa rahallista palkkiota. Muotiblogit ovat kategoriana mielenkiintoinen, koska ne edustavat uudenlaista markkinointia. Suositut bloggaajat tekevät yhteistyötä eri yritysten kanssa ja esittelevät yritysten tuotteita tai palveluita blogeissaan. Lukijoilla on matalampi kynnys ostaa blogissa esiteltyjä tuotteita, koska blogin kirjoittaja on mahdollisesti kokeillut niitä itse ja sen myötä suositellut niitä myös lukijoilleen. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaisilla kielellisillä keinoilla kirjoittaja pyrkii vaikuttamaan muotiblogissa ja millainen rooli blogin kuvilla on. Tarkastelin P.S. I love fashion -muotiblogin kolmea erään kosmetiikkayrityksen kanssa yhteistyönä toteutettua blogitekstiä. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys sijoittuu diskurssintutkimuksen ja multimodaalisen diskurssintutkimuksen kentälle. Blogitekstien kielen tarkastelussa hyödynsin analyysimenetelmänäni suhtautumisen teoriaa, ja rajasin analyysini tarkastelun sitoutumisen ja asteittaisuuden alasys-teemeihin. Näiden avulla pystyin tarkastelemaan tekstien dialogisen tilan supistumista ja laajentamista sekä julistamista ja puntaroimista. Blogitekstien kuvien analyysissa hyödynsin visuaalista kielioppia, jonka avulla pääsin tarkastelemaan kuvien rakenteita yksityiskohtaisesti. Rajasin kuvien analyysini värien käyttöön, sommitteluun ja rajaukseen. Analyysini osoitti, että kirjoittaja käyttää paljon julistamista kielellisenä vaikuttamaan pyrkivänä keinona ja samalla pyrkii poistamaan muut äänet tekstistä pois. Nämä näkyvät etenkin väitelauseiden ja indikatiivin yleisyytenä, koska kirjoittaja esittää asiat yleisesti hyväksyttyinä totuuksina. Julistaminen näkyy myös modaalisina, etenkin välttämättömyyttä ilmaisevina sanavalintoina. Asteittaisuus näkyy teksteissä korkean voiman sanojen käyttönä, jotka ovat sävyiltään positiivisia. Kuvien rooli on tekstin kielen tukeminen, ja niiden avulla kirjoittaja pystyy vahvistamaan tai luomaan uusia mielikuvia esittelemistään tuotteista. Vaikka blogitekstejä ei suoraan voidakaan verrata mainontaan, niiden kuvista on kuitenkin havaittavissa mainontaan verrattavissa olevia piirteitä.fi
dc.format.extent32
dc.language.isofi
dc.subject.otherkielellinen vaikuttaminen
dc.subject.othervisuaalinen vaikuttaminen
dc.subject.othersuhtautumisen teoria
dc.subject.othervisuaalinen kielioppi
dc.titleKielellinen ja visuaalinen vaikuttaminen muotiblogissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905172668
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysomuoti
dc.subject.ysoblogit


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot