dc.contributor.advisor | Uusitalo, Outi | |
dc.contributor.author | Brisk, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2019-05-17T06:39:39Z | |
dc.date.available | 2019-05-17T06:39:39Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64015 | |
dc.description.abstract | Mitä brändeillä on tarjota ja millaisia keinoja käytettävissä, kun liiketoimintaympäristö, media ja
kuluttajien käyttäytyminen ovat kaikki muutoksen tilassa? Kehittyvät digitaaliset teknologiat,
sosiaalinen media sekä talous- ja ympäristökriisit muuttavat brändien elintilaa. Kuluttajat ovat
saaneet enemmän valtaa ja käyttävät sitä kysynnän, tiedon saannin ja levittämisen, verkostojen ja
joukkovoiman avulla, kuluttajien välinen kaupankäynti on helppoa, globaalit markkinat
klikkauksen päässä. Koska olosuhteet ovat dramaattisesti muuttuneet, myös markkinoinnin ja
brändäyksen on sopeuduttava tähän.
Brändiarvo on keskeinen tekijä, kun kuluttajille luodaan lisäarvoa markkinoinnin avulla. Tämän
tutkimuksen tavoitteena oli löytää nykypäivän ns. voimaantuneille kuluttajalle tärkeitä
brändiarvon tekijöitä (eng. CBBE), jotka tukevat brändinrakennusta. Pääasiallisena
viitekehyksenä käytettiin David Aakerin (1991) tunnettua mallia ”Miten brändipääoma luo
arvoa”. Laajan kirjallisuus- ja tutkimuskatsauksen avulla löydettiin lukuisia uusia vaihtoehtoja
brändiarvon tekijöiksi. Syvällisen analyysin perusteella valittiin viisi brändiominaisuutta:
luottamus, henkilökohtainen resonanssi, reagoiva yhteys, vastuullisuus ja sosiaalinen vaikutus.
Löydökset testattiin empiirisesti verkkokyselyn avulla. Tulokset analysoitiin tilastollisilla
menetelmillä, kuten faktori- ja korrelaatioanalyysi.
Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajat
edustivat voimaantunutta kuluttajaa.
Kaikki viisi uutta ominaisuutta todettiin kuluttajille merkityksellisiksi brändiarvon tekijöiksi.
Tärkeimpänä pidettiin brändin reagoivaa yhteyttä, tarkoittaen mm. brändiyrityksen aitoa
kiinnostusta kuluttajan tarpeisiin, halua olla vuorovaikutuksessa ja kuluttajan tavoitettavissa.
Toisena, luottamus brändiin on merkittävä tekijä, kun kuluttajat arvottavat brändejä.
Henkilökohtainen resonanssi tarkentui brändin samankaltaisuuteen oman persoonan ja
elämäntavan kanssa. Tämä ominaisuus on tärkeä, kun kuluttaja arvioi brändin vetovoimaa.
Brändejä kulutetaan yhdessä ja yhteisöissä, jolloin brändin sosiaalinen arvo on ilmeinen.
Aikaisemmin vähiten tutkittu tekijä oli vastuullisuus, joka nähdään jo nyt jopa edellytyksenä
brändien liiketoiminnan jatkumiselle. Tulosten perusteella laadittiin uusi brändiarvon viitekehys,
joka voidaan nähdä nykykuluttajaa puhuttelevana. Lopussa esitettiin ehdotuksia brändijohdolle,
miten käyttää brändivoimaa ja millaisilla keinoilla brändin arvoa voidaan lisätä nykykuluttajille. | fi |
dc.description.abstract | What have brands to offer, what kind of tools to use, when the business environment, media
landscape and consumer behavior are all in a state of change? Economic and environmental crises
with evolving digital technology and social media networks are reshaping the brands’ battlefield.
Consumers have gained more power and are utilizing sources such as demand, information,
network and crowd. They have easy access to information, global markets and crowd-selling
platforms. Since the conditions have dramatically changed, also marketing and branding needs to
adapt.
Brand equity is a key construct when creating value for consumers with marketing. This study
objective was to define consumer based brand equity (CBBE) assets, that support brand building
for today’s so-called empowered consumers. David Aaker’s (1991) widely acknowledged
framework “How brand equity creates value” was used as the main model to approach the
subject. Through extensive literature and research review about alternative CBBE assets, multiple
new dimensions were found and evaluated. After a comprehensive analysis, five assets: trust,
personal resonance, responsive connection, sustainability and social value were proposed as new
dimensions of brand equity. These dimensions were empirically tested with consumers via an
online survey. The data was analyzed with quantitative methods such as factor and correlation
analysis. The study results proved, that the respondents represented empowered consumers.
All five new assets were verified meaningful for consumers in creating brand value. The most
important factor in creating brand value for the empowered consumer is brands responsive
connection, as a brand company’s genuine interest in customers’ needs, willingness to interact and
be available. Secondly, trust in a brand is considered as a significant asset when consumers
evaluate brands. Personal resonance sharpened into brands similarity with own persona and
lifestyle. This asset is important when weighing brand appeal. Brands are consumed in social
contexts; therefore, social value is evident. The least previously researched asset, sustainability, is
already now rapidly becoming a license for brands to operate. Based on the evidence, a new
enhanced framework of CBBE, that is relevant for consumers today, was composed. In the end,
suggestions for brand management, how to use brand force | en |
dc.format.extent | 97 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | modern branding | |
dc.subject.other | brand equity | |
dc.subject.other | consumer based brand equity | |
dc.subject.other | CBBE | |
dc.subject.other | consumer power | |
dc.subject.other | empowered consumer | |
dc.title | Consumer power >< brand force : defining brand equity assets for the empowered consumers | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905172646 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Markkinointi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Marketing | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20423 | |
dc.subject.yso | brändit | |
dc.subject.yso | brändäys | |
dc.subject.yso | kuluttajat | |
dc.subject.yso | brands | |
dc.subject.yso | branding | |
dc.subject.yso | consumers | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |