University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Consumer power >< brand force : defining brand equity assets for the empowered consumers

Thumbnail
View/Open
4.4Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Brisk, Jenni
Date
2019
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Mitä brändeillä on tarjota ja millaisia keinoja käytettävissä, kun liiketoimintaympäristö, media ja kuluttajien käyttäytyminen ovat kaikki muutoksen tilassa? Kehittyvät digitaaliset teknologiat, sosiaalinen media sekä talous- ja ympäristökriisit muuttavat brändien elintilaa. Kuluttajat ovat saaneet enemmän valtaa ja käyttävät sitä kysynnän, tiedon saannin ja levittämisen, verkostojen ja joukkovoiman avulla, kuluttajien välinen kaupankäynti on helppoa, globaalit markkinat klikkauksen päässä. Koska olosuhteet ovat dramaattisesti muuttuneet, myös markkinoinnin ja brändäyksen on sopeuduttava tähän. Brändiarvo on keskeinen tekijä, kun kuluttajille luodaan lisäarvoa markkinoinnin avulla. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää nykypäivän ns. voimaantuneille kuluttajalle tärkeitä brändiarvon tekijöitä (eng. CBBE), jotka tukevat brändinrakennusta. Pääasiallisena viitekehyksenä käytettiin David Aakerin (1991) tunnettua mallia ”Miten brändipääoma luo arvoa”. Laajan kirjallisuus- ja tutkimuskatsauksen avulla löydettiin lukuisia uusia vaihtoehtoja brändiarvon tekijöiksi. Syvällisen analyysin perusteella valittiin viisi brändiominaisuutta: luottamus, henkilökohtainen resonanssi, reagoiva yhteys, vastuullisuus ja sosiaalinen vaikutus. Löydökset testattiin empiirisesti verkkokyselyn avulla. Tulokset analysoitiin tilastollisilla menetelmillä, kuten faktori- ja korrelaatioanalyysi. Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajat edustivat voimaantunutta kuluttajaa. Kaikki viisi uutta ominaisuutta todettiin kuluttajille merkityksellisiksi brändiarvon tekijöiksi. Tärkeimpänä pidettiin brändin reagoivaa yhteyttä, tarkoittaen mm. brändiyrityksen aitoa kiinnostusta kuluttajan tarpeisiin, halua olla vuorovaikutuksessa ja kuluttajan tavoitettavissa. Toisena, luottamus brändiin on merkittävä tekijä, kun kuluttajat arvottavat brändejä. Henkilökohtainen resonanssi tarkentui brändin samankaltaisuuteen oman persoonan ja elämäntavan kanssa. Tämä ominaisuus on tärkeä, kun kuluttaja arvioi brändin vetovoimaa. Brändejä kulutetaan yhdessä ja yhteisöissä, jolloin brändin sosiaalinen arvo on ilmeinen. Aikaisemmin vähiten tutkittu tekijä oli vastuullisuus, joka nähdään jo nyt jopa edellytyksenä brändien liiketoiminnan jatkumiselle. Tulosten perusteella laadittiin uusi brändiarvon viitekehys, joka voidaan nähdä nykykuluttajaa puhuttelevana. Lopussa esitettiin ehdotuksia brändijohdolle, miten käyttää brändivoimaa ja millaisilla keinoilla brändin arvoa voidaan lisätä nykykuluttajille. ...
 
What have brands to offer, what kind of tools to use, when the business environment, media landscape and consumer behavior are all in a state of change? Economic and environmental crises with evolving digital technology and social media networks are reshaping the brands’ battlefield. Consumers have gained more power and are utilizing sources such as demand, information, network and crowd. They have easy access to information, global markets and crowd-selling platforms. Since the conditions have dramatically changed, also marketing and branding needs to adapt. Brand equity is a key construct when creating value for consumers with marketing. This study objective was to define consumer based brand equity (CBBE) assets, that support brand building for today’s so-called empowered consumers. David Aaker’s (1991) widely acknowledged framework “How brand equity creates value” was used as the main model to approach the subject. Through extensive literature and research review about alternative CBBE assets, multiple new dimensions were found and evaluated. After a comprehensive analysis, five assets: trust, personal resonance, responsive connection, sustainability and social value were proposed as new dimensions of brand equity. These dimensions were empirically tested with consumers via an online survey. The data was analyzed with quantitative methods such as factor and correlation analysis. The study results proved, that the respondents represented empowered consumers. All five new assets were verified meaningful for consumers in creating brand value. The most important factor in creating brand value for the empowered consumer is brands responsive connection, as a brand company’s genuine interest in customers’ needs, willingness to interact and be available. Secondly, trust in a brand is considered as a significant asset when consumers evaluate brands. Personal resonance sharpened into brands similarity with own persona and lifestyle. This asset is important when weighing brand appeal. Brands are consumed in social contexts; therefore, social value is evident. The least previously researched asset, sustainability, is already now rapidly becoming a license for brands to operate. Based on the evidence, a new enhanced framework of CBBE, that is relevant for consumers today, was composed. In the end, suggestions for brand management, how to use brand force ...
 
Keywords
modern branding brand equity consumer based brand equity CBBE consumer power empowered consumer brändit brändäys kuluttajat brands branding consumers
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905172646

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The effect of sensory brand experience and involvement on brand equity directly and indirectly through consumer brand engagement 

    Hepola, Janne; Karjaluoto, Heikki; Hintikka, Anni (Emerald, 2017)
    Purpose This study aims to examine the effect of sensory brand experience and involvement on brand equity directly and indirectly through cognitive, emotional and behavioral consumer brand engagement (CBE). Design/me ...
  • Recognizing consumer-brand touchpoints in the omnichannel environment and forming a touchpoint path 

    Liljedahl, Nea-Stina (2020)
    Kuluttajat, brändit sekä yritykset operoivat monikanavaympäristössä. Vaikka kuluttaja-brändi-kohtaamispisteet ovat laajasti keskusteltu aihe ja moni taho käyttää kohtaamispistetermiä, syvällinen ymmärrys kohtaamispisteistä ...
  • Identifying behavioral drivers and motivations for consumer engagement in LINE application : a thematic analysis 

    Aalto, Aleksi (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa Japanilaisen Z-sukupolven motivaatioita käyttää LINE applikaatiota yritystilien seuraamiseen ja interaktiivisuuteen niiden kanssa. Tämän lisäksi tutkittiin syitä miksi LINEä ...
  • Content-oriented consumer engagement online : cognitive and affective brand effects of SME's thematic content strategy 

    Taiminen, Kimmo (2013)
  • Measuring consumer brand engagement on social media with annoyance as a moderator 

    Tanttu, Tuomo (2017)
    Consumer brand engagement (CBE) is indisputably an emerging topic in the marketing literature, yet the amount of research on its antecedents and outcomes is limited. Besides academics, it has also gained traction among ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre