Show simple item record

dc.contributor.advisorAsunta, Laura
dc.contributor.authorStröm, Emilia
dc.date.accessioned2019-05-16T05:34:17Z
dc.date.available2019-05-16T05:34:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63986
dc.description.abstractTämän pro gradu –tutkielman tavoitteena on laadullisesti tutkia viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa lisätietoa strategisen viestinnän rooleista ja merkityksistä. Tutkielman teoreettinen viitekehys sisältää kaksi taustoittavaa teorialukua strategiasta ja strategisesta viestinnästä. Niiden jälkeen käsitellään tutkijoiden uusimpia eli vuosina 2016-2018 julkaistuja näkemyksiä strategisesta viestinnästä. Tutkimuksen aineisto on kerätty narratiivisten haastattelujen kautta haastattelemalla pörssiyhtiöiden viestintäjohtajia. Aineisto koostuu viestintäjohtajien kertomuksista sekä yleisestä pohdinnasta koskien strategista viestintää. Tutkielmassa sovelletaan narratiivista tutkimusta. Kertomusten eli narratiivien analyysin kautta löydettiin viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä. Näkemyksiä nostettiin strategisen viestinnän ominaisuuksista, onnistumisen edellytyksistä, haasteista ja sisäisistä vuorovaikutustilanteista. Lisäksi avattiin näkemyksiä viestijän ominaisuuksista, osaamisesta ja rooleista strategisen viestinnän tilanteissa. Kertomuksellisen eli narratiivisen analyysin kautta strategisen viestinnän kertomuksista löydettiin neljä tarinatyyppiä, jotka kuvaavat strategisen viestinnän rooleja ja merkityksiä. Tarinatyyppien perusteella voidaan todeta, että strategisella viestinnällä on pörssiyhtiöissä neljä erilaista roolia: strateginen viestintä pelastaa maineen, sitoo yhteisön, mahdollistaa strategian toteutumisen ja vauhdittaa liiketoimintaa.fi
dc.format.extent106
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherstrateginen viestintä
dc.subject.otherviestintäjohtaja
dc.titleViestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä ja sen rooleista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905162631
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi2043
dc.subject.ysonarratiivinen tutkimus
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysostrategiatyö
dc.subject.ysostrategia
dc.subject.ysoviestintästrategiat
dc.subject.ysoliiketoiminta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record