Viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä ja sen rooleista
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu –tutkielman tavoitteena on laadullisesti tutkia viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa lisätietoa strategisen viestinnän rooleista ja merkityksistä. Tutkielman teoreettinen viitekehys sisältää kaksi taustoittavaa teorialukua strategiasta ja strategisesta viestinnästä. Niiden jälkeen käsitellään tutkijoiden uusimpia eli vuosina 2016-2018 julkaistuja näkemyksiä strategisesta viestinnästä. Tutkimuksen aineisto on kerätty narratiivisten haastattelujen kautta haastattelemalla pörssiyhtiöiden viestintäjohtajia. Aineisto koostuu viestintäjohtajien kertomuksista sekä yleisestä pohdinnasta koskien strategista viestintää. Tutkielmassa sovelletaan narratiivista tutkimusta. Kertomusten eli narratiivien analyysin kautta löydettiin viestintäjohtajien näkemyksiä strategisesta viestinnästä. Näkemyksiä nostettiin strategisen viestinnän ominaisuuksista, onnistumisen edellytyksistä, haasteista ja sisäisistä vuorovaikutustilanteista. Lisäksi avattiin näkemyksiä viestijän ominaisuuksista, osaamisesta ja rooleista strategisen viestinnän tilanteissa. Kertomuksellisen eli narratiivisen analyysin kautta strategisen viestinnän kertomuksista löydettiin neljä tarinatyyppiä, jotka kuvaavat strategisen viestinnän rooleja ja merkityksiä. Tarinatyyppien perusteella voidaan todeta, että strategisella viestinnällä on pörssiyhtiöissä neljä erilaista roolia: strateginen viestintä pelastaa maineen, sitoo yhteisön, mahdollistaa strategian toteutumisen ja vauhdittaa liiketoimintaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yrityksen strategiaviestintä : keskijohdon ja työntekijöiden käsityksiä muutoksen viestinnästä
Rouhiainen, Maijastiina (2003) -
Kulttuuri liiketoiminnan perustana : esimerkkinä musiikkikoulut
Ruohonen, Noora (2004) -
Ajatusjohtajuus pelialalla : mistä se koostuu ja miten siitä viestitään?
Koponen, Katri (2015)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin ajatusjohtajuutta pelialalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä pelialan yritysten viestinnästä vastaavilla henkilöillä on ajatusjohtajuudesta alallaan. ... -
Suomalaisten designyritysten brändiviestintä
Koskinen, Salla (2010)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata suomalaisten designyritysten ylimmän johdon käsityksiä ja kokemuksia brändiviestinnästä. Lisäksi haluttiin selvittää brändistrategian ja viestintästrategian ominaispiirteitä, niiden ... -
"Tulee semmonen olo et voi oppii samalla" : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia fysioterapeuttien ammatillisesta viestinnästä sosiaalisessa mediassa
Nevalainen, Markus; Haavisto, Juha (2024)The field of communication has changed, and social media is being used more and more as a professional tool, instead of just another way to pass time. Professionals utilize social media in their expert work and people ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.