Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPeltoperä, Kaisu
dc.contributor.authorVeikkolainen, Veera
dc.date.accessioned2019-05-15T09:40:58Z
dc.date.available2019-05-15T09:40:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63969
dc.description.abstractTällä tutkimuksella on selvitetty lasten omia kokemuksia päiväkotien piirihetkistä. Tutkimuksen lähtökohtina ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisten sekä lasten vanhempien keskustelut aiheesta. Aiheesta on keskusteltu julkisessa keskustelussa sekä varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä, mutta asiasta ei ole useimmiten keskusteltu lasten kanssa. Tämä tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja tutkimuksen tutkimusote on fenomenologinen. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Otantaan valittiin kuusi lasta, iältään 4-6 vuotiaita. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin, luokittelemalla. Tutkimuksessa selvisi, että piirihetket ovat pääasiassa lasten mielestä mukavia. Lasten kertomuksissa korostuivat hyvin perinteiset piirihetkien toiminnat ja niiden merkityksellisyys lapsille. Lapset kertoivat myös erilaisista asioista, joita piirihetkillä tehdään ja joista he pitävät. Tuloksissa tuli myös esille lasten mielestä piirihetkien negatiivisia puolia, kuten esimerkiksi, että piireillä ei aivan joka kerta jaksa olla. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että aiheesta tulee tehdä laajempaa sekä tarkempaa tutkimusta ennen kuin voidaan todeta, että kuinka piirihetkiä tulee järjestää. Erityisesti voidaan huomata, että varhaiskasvatusta suunnittelevien ja kehittävien ammattilaisten tulisi ottaa piirihetkien suunnitteluun mukaan myös lapset ja rakentaa piirihetkien toimintaa yhdessä heidän kanssaan lasten osallisuus ja aktiivinen toimijuus huomioiden.fi
dc.format.extent47
dc.language.isofi
dc.subject.otherpiirihetki
dc.title”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905152616
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysofenomenologia
dc.subject.ysohaastattelut
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot