dc.contributor.advisor | Peltoperä, Kaisu | |
dc.contributor.author | Veikkolainen, Veera | |
dc.date.accessioned | 2019-05-15T09:40:58Z | |
dc.date.available | 2019-05-15T09:40:58Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63969 | |
dc.description.abstract | Tällä tutkimuksella on selvitetty lasten omia kokemuksia päiväkotien piirihetkistä. Tutkimuksen lähtökohtina ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisten sekä lasten vanhempien keskustelut aiheesta. Aiheesta on keskusteltu julkisessa keskustelussa sekä varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä, mutta asiasta ei ole useimmiten keskusteltu lasten kanssa. Tämä tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja tutkimuksen tutkimusote on fenomenologinen. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Otantaan valittiin kuusi lasta, iältään 4-6 vuotiaita. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin, luokittelemalla. Tutkimuksessa selvisi, että piirihetket ovat pääasiassa lasten mielestä mukavia. Lasten kertomuksissa korostuivat hyvin perinteiset piirihetkien toiminnat ja niiden merkityksellisyys lapsille. Lapset kertoivat myös erilaisista asioista, joita piirihetkillä tehdään ja joista he pitävät. Tuloksissa tuli myös esille lasten mielestä piirihetkien negatiivisia puolia, kuten esimerkiksi, että piireillä ei aivan joka kerta jaksa olla. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että aiheesta tulee tehdä laajempaa sekä tarkempaa tutkimusta ennen kuin voidaan todeta, että kuinka piirihetkiä tulee järjestää. Erityisesti voidaan huomata, että varhaiskasvatusta suunnittelevien ja kehittävien ammattilaisten tulisi ottaa piirihetkien suunnitteluun mukaan myös lapset ja rakentaa piirihetkien toimintaa yhdessä heidän kanssaan lasten osallisuus ja aktiivinen toimijuus huomioiden. | fi |
dc.format.extent | 47 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | piirihetki | |
dc.title | ”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905152616 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | fenomenologia | |
dc.subject.yso | haastattelut | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |