dc.contributor.advisor | Kääntä, Leila | |
dc.contributor.author | Miettinen, Otto | |
dc.date.accessioned | 2019-05-15T06:12:12Z | |
dc.date.available | 2019-05-15T06:12:12Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63940 | |
dc.description.abstract | Online videopelit on todettu useissa tutkimuksissa hyödylliseksi englannin kielen oppimisen kannalta. Menneinä vuosina online videopelit ovat olleet länsimaalaisten yksinoikeus, mutta nykyisin teknologian edullisuus, langattomien tietoverkkojen yleistyminen ja ilmaispelimalli ovat mahdollistaneet niiden yleistymisen myös muualla maailmassa. Uusi joukko ihmisiä pelaa ensimmäistä kertaa online videopelejä ja kommunikoi englanniksi muun maailman kanssa. Tutkimuksen aikana kohdattiin pelaajia muun muassa Syyriasta, Kiinasta ja Brasiliasta. Miten globaali peliyhteisö ottaa nämä uudet tulokkaat vastaan ja kuinka heihin suhtaudutaan englannin kielenkäyttäjinä? Vastausta haetaan uudesta englannin kielen käsitteestä englanti lingua francana (English as a lingua franca, ELF), jossa englannin kieli nähdään kaikkien käytettävänä ja muokattavana ja jossa ennen kaikkea kaikilla englannin käyttäjillä on yhtäläinen asema.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millainen maailma odottaa uusia online videopelien pelaajia. Hyväksytäänkö heidät osaksi globaalia ELF-yhteisöä, vai jyrääkö englannin opetusalallakin vallitseva natiivikeskeisyys. Tuleeko uusista puhujista natiivikielen normeihin sopeutujia vai vallitseeko digitaalisessa maailmassa ihanteellinen ELF utopia, jossa kaikki englanninkielenkäyttäjät saavat oikeutetun asemansa? Tähän kysymykseen haetaan vastauksia asenteiden tutkimuksen kautta, sillä asenteita tutkimalla voimme saada selville mitä tapahtuu makrotasolla: kuinka hyväksyttyä on puhua natiivipuheesta poikkeavaa englantia videopelejä pelatessa?
Tutkimuksen aineisto koostuu natiivi- ja ei-natiivipuhujien semi-strukturoiduista teemahaastatteluista sekä tutkijan etnografisista havainnoinneista Fortnite Battle Royale online videopelissä. Aineistoa analysoidaan sisällönanalyysin perinteiden mukaisesti ja sitä tuetaan tutkijan omilla havainnoilla. Tutkimuksessa haastateltiin neljää suomalaista pelaajaa sekä kolmea amerikkalaista pelaajaa heidän kommunikatiivisista kokemuksistaan.
Tutkimustulokset osoittavat, että englannin käyttö Fortnite pelissä on hyvin yleistä, mutta vähäisempää kuin oli oletettu. Sekä natiivit että ei-natiivit puhujat identifioituvat osaksi globaalia peliyhteisöä, jossa kaikilla on oikeus puhua englantia riippumatta heidän taitotasostaan. ELF perinteen mukaisesti haastateltavat kokivat yhteisen ymmärrettävyyden tärkeimmäksi osaksi kommunikaatiota. ELF kommunikaation yleisyys Fornite pelissä on todennäköisesti vaikuttanut sen hyväksyttävyyteen ja arvostukseen. | fi |
dc.format.extent | 25 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | English as a lingua franca | |
dc.subject.other | ELF | |
dc.title | Fortnite Battle Royale -online video game : a fostering environment for verbal English as a lingua franca communication | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905152581 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | haastattelututkimus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | lingua francat | |
dc.subject.yso | interview study | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | attitudes | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | lingua franca | |