Jalkapallojunioreiden kokemukset vanhempien harrastukseen osallistumisesta ja kokemusten yhteys harrastusmotivaatioon ja harrastuksen lopettamisajatuksiin
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää nuorten jalkapalloilijoiden vanhempien yhteyksiä pelaajien motivaatioon ja lopettamisajatuksiin. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sukupuolten välisiä eroja samojen muuttujien osalta. Tutkimusaineisto kerättiin 209 12-15-vuotiaalta tyttö- ja poikapelaajalta Varsinais-, Etelä- ja Keski-Suomen alueilta. Aineisto kerättiin keväällä 2018 Webropol-kyselyohjelman sähköisen kyselylomakkeen avulla.
Pelaajien psykologisia perustarpeita ja motivaatiota selvitettiin koululiikunnan motivaatiomittareiden avulla, jotka olivat muokattu jalkapallokontekstiin sopivaksi. Vanhempien osallistumista harrastukseen selvitettiin Aarresolan ja Konttisen (2012) vanhempien harrastukseen osallistumiskyselyllä. Viihtymistä selvitettiin jalkapalloon sopivaksi muokatulla Sport Commitment Questionnaire-2:n subscale osalla. Ahdistusta tarkasteltiin supistetulla ja jalkapalloon sopivaksi muokatulla tilanneahdistusmittarilla. Lopettamisajatuksia kysyttiin viimeisen vuoden ajalta.
Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 24-ohjelmalla. Analyysissä hyödynnettiin kuvailevia menetelmiä, Pearsonin tulomomenttikerrointa, t-testiä sekä lineaarista regressioanalyysiä. Pearsonin tulomomenttikertoimen tulokset osoittivat, että pelaajien harrastusmotivaation, lopettamisajatuksien ja vanhempien harrastukseen osallistumisen välillä oli tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä. Pelaajien sisäinen motivaatio ja viihtyminen olivat positiivisesti yhteydessä vanhempien kotipelien seuraamiseen, lasten kanssa pihapelien pelaamiseen ja jalkapallosta keskustelemiseen. Vanhempien kanssa käydyt keskustelut hyvistä suorituksista harjoituksissa ja peleissä olivat myös positiivisesti yhteydessä sisäiseen motivaatioon ja viihtymiseen. Pelaajien sisäinen motivaatio ja viihtyminen olivat lisäksi positiivisesti yhteydessä siihen, kuinka mieluisaksi ja kannustavaksi pelaaja koki vanhempiensa läsnäolon harjoituksissa. Vastaavasti vanhempien läsnäolon kokeminen harjoituksissa ahdistavaksi tai häiritseväksi oli positiivisesti yhteydessä pelaajien kokemaan ulkoiseen motivaatioon, amotivaatioon ja ahdistuneisuuteen harrastuksessa.
Tutkimukseen osallistuneista 209 jalkapallojuniorista 41 oli ajatellut viimeisen vuoden aikana jalkapalloharrastuksensa lopettamista. t-testien tulokset osoittivat eroavaisuuksia viimeisen vuoden aikana lopettamista miettineiden pelaajien ja niiden pelaajien välillä, jotka eivät olleet ajatelleet harrastuksen lopettamista. Harrastuksen lopettamista ajatelleet raportoivat vanhempiensa seuraavan harrastustapahtumia, pelaavan pihapelejä, keskustelevan jalkapallosta tai seuraavan jalkapalloa yleisesti harvemmin kuin harrastuksensa jatkamista ajatelleet. Lopettamista ajatelleet pelaajat raportoivat myös keskustelevansa vähemmän hyvistä suorituksista harjoituksissa ja peleissä. Lopettamista ajattelevat pelaajat kokivat myös vanhempiensa läsnäolon harjoituksissa enemmän ahdistavana ja häiritsevänä kuin jatkamista ajatelleet.
Tutkimuksessa havaittiin myös sukupuolten välisiä eroja. T-testien tulokset osoittivat, että tytöt kokivat harrastuksessaan enemmän ahdistusta kuin pojat. Myös lopettamisajatukset olivat selvästi yleisempiä tyttöjen keskuudessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jyväskylän yliopisto-opiskelijoiden liikuntaharrastus, liikuntamotivaatio ja harrastuksen esteet yliopistoliikunnan palveluissa
Vähäsarja, Mikael (2017)Vähäsarja, M. 2017. Jyväskylän yliopisto-opiskelijoiden liikuntaharrastus, liikuntamotivaatio ja harrastuksen esteet yliopistoliikunnan palveluissa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan ... -
Vanhemmatko lapsen edun turvaajia? : vanhempien kokemuksia osallistumisesta henkilökohtaisen opetuksen prosessiin
Saastamoinen, Johanna (2002) -
Nuorten minäpystyvyys liikunnan ja urheilun mahdollistajana
Rantanen, Niko (2021)Minäpystyvyys on ihmisen toiminnan ydin, sen avulla ihmiset pystyvät toimimaan erilaisilla tavoilla. Minäpystyvyys on tärkeässä roolissa varsinkin nuorten kasvussa ja kehityksessä. Minäpystyvyyden teoria on tutkimuksen ... -
Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
Ahopelto, Tuukka; Hämäläinen, Jesse (2022)Liitu-tutkimuksen (2019) mukaan liikuntasuositusten mukaisesti liikkuvia 7–15-vuotiaita oli keväällä 2018 enään reilu kolmannes tutkittavista. Osa lapsista ja nuorista on vaarassa syrjäytyä kokonaan liikunnasta. Motivaatio ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.