dc.contributor.advisor | Soini, Anne | |
dc.contributor.author | Rahm, Mari | |
dc.contributor.author | Rintamäki, Jenna | |
dc.date.accessioned | 2019-05-15T05:25:45Z | |
dc.date.available | 2019-05-15T05:25:45Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63933 | |
dc.description.abstract | Lasten leikkejä metsäpäiväkodeissa on tutkittu jonkin verran ulkomailla, mutta aiheeseen liittyvää suomalaistutkimusta ei juuri onnistuttu löytämään. Tässä tutkimuksessa pyrittiin saamaan käsitys lasten leikeistä suomalaisessa metsäeskarissa. Tutkimuskysymykset käsittelivät lasten leikkien teemoja, luonnon hyödyntämistä sekä leikkiryhmiä perustuen pääosin Änggårdin (2009; 2011) ruotsalaisissa metsäpäiväkodeissa toteuttamiin tutkimuksiin. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla lasten leikkejä ja haastattelemalla varhaiskasvatuksen opettajaa. Havainnot ja haastattelu analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jolloin leikit jakautuivat viiden pääteeman alle Änggårdia (2009; 2011) mukaillen. Lisäksi raportoitiin luonnon hyödyntäminen sekä leikkiryhmien kokoonpanot jokaisen leikkiteeman osalta. Änggårdin (2009; 2011) esittämien leikkiteemojen todettiin ilmenevän myös suomalaislasten leikeissä metsäeskarissa melko samankaltaisina. Yleisimpiä leikkejä olivat sota- ja taisteluleikit sekä kotileikkiteemaan liitetyt hotelli- ja ravintolaleikit. Luonnon hyödyntäminen oli monipuolista ja mielikuvituksellista vuodenajan huomioiden. Tässä tutkimuksessa lapset leikkivät enimmäkseen 2–4 lapsen ryhmissä, mutta myös suuremmissa ryhmissä. Leikkiryhmät muodostuivat pääsääntöisesti samaa sukupuolta olevista lapsista. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | omaehtoinen leikki | |
dc.subject.other | metsäeskari | |
dc.subject.other | vapaa leikki | |
dc.subject.other | metsäesiopetus | |
dc.subject.other | metsätoiminta | |
dc.title | "Kepistä on moneksi" : lasten omaehtoinen leikki metsäeskarissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905152575 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | toimintaympäristö | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | leikki (toiminta) | |
dc.subject.yso | leikkitoiminta | |
dc.subject.yso | roolileikit | |
dc.subject.yso | kepit | |
dc.subject.yso | liikuntaleikit | |
dc.subject.yso | lapsilähtöisyys | |