Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorEskelinen, Mervi
dc.contributor.authorRantanen, Aurora
dc.contributor.authorReinikainen, Viivi
dc.date.accessioned2019-05-09T06:27:04Z
dc.date.available2019-05-09T06:27:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63850
dc.description.abstractTarkastelimme tutkimuksessamme esiopetuksen opettajien kokemuksia uusimpien opetussuunnitelmien ja ohjeistusten mukaisesta katsomuskasvatuksesta. Tutkimuksemme antoi lisää tietoa katsomuskasvatuksen käytännön toteutuksesta, siihen liittyvistä haasteista sekä huoltajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Lisäksi selvitimme, kuinka katsomuskasvatusta tulisi esiopetuksen opettajien kokemusten mukaan kehittää tulevaisuudessa. Tutkimuksen metodologisena lähestymistapana oli fenomenologia ja tutkimusote oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina Jyväskylän seutukunnassa kevään 2019 aikana. Haastatteluihin osallistui seitsemän Jyväskylän seutukunnassa esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksemme mukaan katsomuskasvatusta toteutettiin usealla eri menetelmällä sekä esiopetuksen opettajien että evankelisluterilaisen seurakunnan työntekijöiden toimesta. Esiopetuksen opettajat pohjasivat katsomuskasvatuksen toteutuksen esiopetuksen opetussuunnitelman ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä omiin kokemuksiinsa ja uskomuksiinsa. He huomioivat myös huoltajien toiveet ja katsomukset suunnitellessaan ja toteuttaessaan katsomuskasvatusta. Toteutettu katsomuskasvatus nojasi vahvasti juhlapyhiin. Esiopetuksen opettajat pyrkivät toteuttamaan sitä kaikkien lasten kanssa yhteisesti, mutta toimintaa eriytettiin siitä huolimatta tunnustuksellisten tilaisuuksien kohdalla. Katsomuskasvatukseen liittyi myös haasteita, jotka kohdistuivat sen käytännön toteutukseen, tiedon puutteeseen, eriäviin ja negatiivisiin asenteisiin sekä huoltajien kanssa tehtävään kasvatusyhteistyöhön. Tulevaisuudessa esiopetuksen opettajat kaipaisivatkin katsomuskasvatukseen selkeämpää ohjeistusta Opetushallitukselta. Tämän lisäksi katsomuskasvatuksessa tulisi huomioida paremmin lapsiryhmän kaikki katsomukset ja laajentaa katsomusten käsittely ulottumaan myös lähiympäristön katsomuksiin esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaisesti. Katsomuskasvatusta tulisikin jatkossa kehittää konkreettisia materiaaleja, menetelmiä sekä yleistä tietoisuutta lisäämällä.fi
dc.format.extent63
dc.language.isofi
dc.subject.otherkatsomuskasvatus
dc.subject.othervarhaiskasvatuksen opettajien kokemukset
dc.subject.otherkatsomuskasvatus esiopetuksessa
dc.title”Eipä olla koskaan istuttu katsomuskasvatuksesta keskustelemassa kahvipöydässä” : katsomuskasvatus esiopetuksen opettajien kokemana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905092512
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysohuoltajat
dc.subject.ysoesikoulu
dc.subject.ysokasvatuskumppanuus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot