"Kaksikielisyys on rikkaus" : kaksikielinen varhaiskasvatus kasvattajien kokemana
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Varhaiskasvattajien kokemuksia kaksikielisyydestä kotimaisten kielten osalta on tutkittu vähän. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvattajien kokemusten avulla kaksikielisen työympäristön luomia haasteita varhaiskasvatuksessa ja kahdella kielellä toteutettavan varhaiskasvatuksen merkityksiä. Lisäksi tarkasteltiin toteutuvatko VASU:n toimintaperiaatteet arjessa, ja miten kasvattajat kokivat kaksikielisen toiminnan toteuttamisen. Viimeisessä tutkimuskysymyksessä myös vertailtiin suomen- ja ruotsinkielisten vastaajien tuloksia.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 tutkimuskaupungin varhaiskasvatuksen työntekijöiltä (N = 75) sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn saatiin 18 (24 %) vastausta. Aineisto analysoitiin sekä laadullisesti sisällön analyysillä että määrällisesti hyödyntäen eri analyysimenetelmiä.
Havaittiin, että toiminnan toteuttamisessa kahdella kielellä koetaan haasteita, mutta haasteista huolimatta varhaiskasvatus kahdella kielellä koettiin merkittäväksi. VASU:n toimintaperiaatteet koettiin toteutuvan arjessa pääosin hyvin ja kaksikielisen toiminnan toteuttaminen koettiin sujuvaksi. Suomen- ja ruotsinkielisten vastausten eroja tarkastellessa löytyi niitä osasta vastauksista.
Varhaislapsuus on kielen kehityksen kannalta kriittistä aikaa, ja lapsuudessa usean kielen oppiminen rinnakkain on mahdollista lapsen altistuessa usealle kielelle. Siksi on hyödyllistä tutkia varhaiskasvattajien ajatuksia kaksikielisen varhaiskasvatuksen toteuttamisesta. Tukemalla heitä kokemissaan kaksikielisyyden haasteissa tuetaan samalla myös lasten kaksikielisyyttä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4957]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Eksperttiopettajan kielikasvatuksen käyttöteoria monikielisten lasten varhaiskasvatuksessa
Palojärvi, Anu; Mård-Miettinen, Karita; Koivula, Merja; Rutanen, Niina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Tässä tapaustutkimuksessa tarkastelemme,millainen käyttöteoria kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavalla eksperttiopettajalla on eri kielten käytöstä monikielisten lasten kanssatoimiessa. ... -
Opettajaparityöskentely päiväkodin kaksikielisessä opetuksessa
Palojärvi, Anu (2015)Tutkimuksessa tarkasteltiin eräässä päiväkodissa opettajaparityöskentelynä toteutettua uudenlaista kaksikielistä toimintaa, josta tutkimuspäiväkodissa käytettiin nimitystä kie- lipajatoiminta. Tutkimuskysymyksinä oli miten ... -
Lasten omaehtoiseen leikkiin osallistuminen ja siihen liittyvät tekijät kasvattajien kokemana
Salonen, Helena; Ruuska, Anni (2021)Kandidaatintutkielmamme käsittelee kasvattajien kokemuksia lasten omaehtoiseen leikkiin osallistumisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Tavoitteenamme oli tutkia muun muassa sitä, millaisia tunteita ja ajatuksia omaehtoinen ... -
Kaksikielinen varhaiskasvatus toisen kielen oppimisen ympäristönä
Mård-Miettinen, Karita; Hansell, Katri; Kvist, Maria (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)This article addresses bilingual early childhood education and care (ECEC) as an environment for second language learning. Bilingual education is planned teaching of educational content in two (or more) languages in a ECEC ... -
Manifestations of an expert teacher’s practical theory of language pedagogy in translanguaging situations in early childhood education and care
Palojärvi, Anu; Koivula, Merja; Mård-Miettinen, Karita; Rutanen, Niina (Jyväskylän yliopisto, 2023)This case study explores how an expert teacher’s practical theory of language pedagogy is manifested in translanguaging situations involving the use of multilingual children’s home languages in early childhood education ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.