"Kaksikielisyys on rikkaus" : kaksikielinen varhaiskasvatus kasvattajien kokemana
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Varhaiskasvattajien kokemuksia kaksikielisyydestä kotimaisten kielten osalta on tutkittu vähän. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvattajien kokemusten avulla kaksikielisen työympäristön luomia haasteita varhaiskasvatuksessa ja kahdella kielellä toteutettavan varhaiskasvatuksen merkityksiä. Lisäksi tarkasteltiin toteutuvatko VASU:n toimintaperiaatteet arjessa, ja miten kasvattajat kokivat kaksikielisen toiminnan toteuttamisen. Viimeisessä tutkimuskysymyksessä myös vertailtiin suomen- ja ruotsinkielisten vastaajien tuloksia.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 tutkimuskaupungin varhaiskasvatuksen työntekijöiltä (N = 75) sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn saatiin 18 (24 %) vastausta. Aineisto analysoitiin sekä laadullisesti sisällön analyysillä että määrällisesti hyödyntäen eri analyysimenetelmiä.
Havaittiin, että toiminnan toteuttamisessa kahdella kielellä koetaan haasteita, mutta haasteista huolimatta varhaiskasvatus kahdella kielellä koettiin merkittäväksi. VASU:n toimintaperiaatteet koettiin toteutuvan arjessa pääosin hyvin ja kaksikielisen toiminnan toteuttaminen koettiin sujuvaksi. Suomen- ja ruotsinkielisten vastausten eroja tarkastellessa löytyi niitä osasta vastauksista.
Varhaislapsuus on kielen kehityksen kannalta kriittistä aikaa, ja lapsuudessa usean kielen oppiminen rinnakkain on mahdollista lapsen altistuessa usealle kielelle. Siksi on hyödyllistä tutkia varhaiskasvattajien ajatuksia kaksikielisen varhaiskasvatuksen toteuttamisesta. Tukemalla heitä kokemissaan kaksikielisyyden haasteissa tuetaan samalla myös lasten kaksikielisyyttä.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4764]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eksperttiopettajan kielikasvatuksen käyttöteoria monikielisten lasten varhaiskasvatuksessa
Palojärvi, Anu; Mård-Miettinen, Karita; Koivula, Merja; Rutanen, Niina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Tässä tapaustutkimuksessa tarkastelemme,millainen käyttöteoria kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavalla eksperttiopettajalla on eri kielten käytöstä monikielisten lasten kanssatoimiessa. ... -
Opettajaparityöskentely päiväkodin kaksikielisessä opetuksessa
Palojärvi, Anu (2015)Tutkimuksessa tarkasteltiin eräässä päiväkodissa opettajaparityöskentelynä toteutettua uudenlaista kaksikielistä toimintaa, josta tutkimuspäiväkodissa käytettiin nimitystä kie- lipajatoiminta. Tutkimuskysymyksinä oli miten ... -
Lasten omaehtoiseen leikkiin osallistuminen ja siihen liittyvät tekijät kasvattajien kokemana
Salonen, Helena; Ruuska, Anni (2021)Kandidaatintutkielmamme käsittelee kasvattajien kokemuksia lasten omaehtoiseen leikkiin osallistumisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Tavoitteenamme oli tutkia muun muassa sitä, millaisia tunteita ja ajatuksia omaehtoinen ... -
Podderžâka âzykovogo razvitiâ dvuâzyčnogo rebënka v domašnem okruženii : na primere finsko-russkogo dvuâzyčiâ
Rautio, Irina (2013)Tämän tutkimuksen keskeisenä tarkastelun kohteena on, miten vanhemmat sekä muut läheiset tukevat kaksikielisen lapsen kielellistä kehitystä. Tutkimusilmiön laajemman ymmärtämisen vuoksi selvitän myös seuraavat tutkimuskysymykset: ... -
A Map and Compass for Innovative Language Education : Steps towards development
Moate, Josephine; Palojärvi, Anu; Kangasvieri, Tea; Lempel, Liisa (Jyväskylän yliopisto, 2021)