L’adaptation des étudiants Erasmus finlandais en France
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Opiskelijoiden liikkuvuuden ja kansainvälisyyden lisääntymisen sekä henkilökohtaisten kokemusten inspiroimana syntyi tutkielma, jonka aiheena on suomalaisten Erasmus-opiskelijoiden sopeutuminen uuteen ympäristöön, Ranskaan. Aineistona käytettiin kyselytutkimuksen keinoin saatuja vastauksia opiskelijoilta, joita pyydettiin arvioimaan ja kuvaamaan omaa sopeutumisprosessiaan ja siihen liittyviä tunteita. Aineisto koostuu 13 vaihto-opiskelijan kokemuksista, joita analysoitiin ja peilattiin ahdistuneisuuden/epävarmuuden hallinnan teoriaan sekä muihin relevantteihin viestinnän teorioihin.
Suomalaiset opiskelijat kokivat lukuisia haasteita Ranskassa, vaikka suurimmalla osalla tutkimukseen osallistujista olikin aiempaa kokemusta ulkomailla asumisesta jo ennen vaihto-opintojaksoa. He kertoivat haasteikseen tunteen kielitaidon puutteesta, vaikean byrokratian aiheuttaman stressin sekä merkityksellisten ihmissuhteiden puutteen. Yksinäisyys, koti-ikävä ja epävarmuus nousivat vastauksissa esille. Vastauksista kävi kuitenkin ilmi, että alun jälkeen haasteet vähenivät merkittävästi kielitaidon parantuessa ja uusien ystävyyssuhteiden muodostuttua.
Opiskelijat olivat hyvin motivoituneita sopeutumaan uuteen maahan ja he odottivatkin saavansa uusia ihmissuhteita sekä parantavansa kielitaitoaan. Motivaatio saattoi vaihdella ja erilaiset tunteet, kuten kuuluvuuden ja ulkopuolisuuden tunteet olivat voimakkaitakin. Lopulta opiskelijat arvioivat sopeutuneensa uuteen ympäristöön odotettua paremmin. On kuitenkin tärkeää nostaa esille, ettei sopeutuminen välttämättä tapahtunut merkittävästi niinkään ranskalaiseen yhteiskuntaan perinteisessä merkityksessä vaan ennemminkin muihin samassa tilanteissa oleviin vaihto-opiskelijoihin. Siksi adaptaation merkittävimmäksi tekijäksi voimmekin mainita ihmissuhteiden tuoman kuuluvuuden ja yhteisöllisyyden tunteen.
Sopeutumisen tutkiminen on merkittävä aihe, sillä opiskelijoiden liikkuvuus ja vaihto-opintojen kasvava suosio haastaa tutkimaan ympäristön vaihdoksesta aiheutuvia tunteita ja prosesseja. Tämä tutkielma selvitti määrällisen ja laadullisen tutkimuksen keinoin kuitenkin melko pientä otosta käyttäen sopeutumisprosessia. Siksi sopeutuminen tarvitsee vielä laajempaa tutkimusta, joka ottaa huomioon enemmän taustatekijöitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Relationship between intercultural friendship networks and homesickness level of international degree students at a Finnish university
Kuchma, Anna (2015)An increasing number of international students are coming to Finland due to a high quality and tuition free education. International students form the second biggest group of immigrants in Finland. Universities see ... -
L'image de la culture finlandaise chez des étudiants français en échange Erasmus
Melkko, Maria (2014)Vaihto-opiskelu ulkomaisessa korkeakoulussa on osa yhä useamman nuoren aikuisen kokemusmaailmaa. Yleisimmät motiivit vaihtoon lähtöön liittyvät usein kohdemaan kieleen ja kulttuuriin tutustumiseen sekä opiskelijan ... -
Institutional support of Finnish universities : Bangladeshi students’ experiences
Sadaf (2019)This paper examines Bangladeshi students’ reasons of feeling anxious when they go abroad for higher education and their perception on institutional support that helps them in managing anxiety which eventually leads to ... -
Applying student development theories : Enhancing international student academic success and integration
Ballo, Anduena; Mathies, Charles; Weimer, Leasa (Comparative and International Education Society, University of Pittsburgh, 2019)Student development theories (SDT) focus on the growth and change occurring in students while attending higher education. In this article, we propose that the application of student development theories supports holistic ... -
International Master’s Degree Students’ Well-being at a Finnish University During COVID-19
Pappa, Sotiria; Yada, Takumi; Perälä-Littunen, Satu (Walter de Gruyter GmbH, 2020)The rapid developments and consequences of the COVID-19 crisis for university students’ well-being are presently being studied across the world. This study contributes to the growing discourse on university students’ ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.