University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

L’adaptation des étudiants Erasmus finlandais en France

Thumbnail
View/Open
329.1Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sinnemäki, Milja
Date
2019
Discipline
Romaaninen filologiaRomance Philology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Opiskelijoiden liikkuvuuden ja kansainvälisyyden lisääntymisen sekä henkilökohtaisten kokemusten inspiroimana syntyi tutkielma, jonka aiheena on suomalaisten Erasmus-opiskelijoiden sopeutuminen uuteen ympäristöön, Ranskaan. Aineistona käytettiin kyselytutkimuksen keinoin saatuja vastauksia opiskelijoilta, joita pyydettiin arvioimaan ja kuvaamaan omaa sopeutumisprosessiaan ja siihen liittyviä tunteita. Aineisto koostuu 13 vaihto-opiskelijan kokemuksista, joita analysoitiin ja peilattiin ahdistuneisuuden/epävarmuuden hallinnan teoriaan sekä muihin relevantteihin viestinnän teorioihin. Suomalaiset opiskelijat kokivat lukuisia haasteita Ranskassa, vaikka suurimmalla osalla tutkimukseen osallistujista olikin aiempaa kokemusta ulkomailla asumisesta jo ennen vaihto-opintojaksoa. He kertoivat haasteikseen tunteen kielitaidon puutteesta, vaikean byrokratian aiheuttaman stressin sekä merkityksellisten ihmissuhteiden puutteen. Yksinäisyys, koti-ikävä ja epävarmuus nousivat vastauksissa esille. Vastauksista kävi kuitenkin ilmi, että alun jälkeen haasteet vähenivät merkittävästi kielitaidon parantuessa ja uusien ystävyyssuhteiden muodostuttua. Opiskelijat olivat hyvin motivoituneita sopeutumaan uuteen maahan ja he odottivatkin saavansa uusia ihmissuhteita sekä parantavansa kielitaitoaan. Motivaatio saattoi vaihdella ja erilaiset tunteet, kuten kuuluvuuden ja ulkopuolisuuden tunteet olivat voimakkaitakin. Lopulta opiskelijat arvioivat sopeutuneensa uuteen ympäristöön odotettua paremmin. On kuitenkin tärkeää nostaa esille, ettei sopeutuminen välttämättä tapahtunut merkittävästi niinkään ranskalaiseen yhteiskuntaan perinteisessä merkityksessä vaan ennemminkin muihin samassa tilanteissa oleviin vaihto-opiskelijoihin. Siksi adaptaation merkittävimmäksi tekijäksi voimmekin mainita ihmissuhteiden tuoman kuuluvuuden ja yhteisöllisyyden tunteen. Sopeutumisen tutkiminen on merkittävä aihe, sillä opiskelijoiden liikkuvuus ja vaihto-opintojen kasvava suosio haastaa tutkimaan ympäristön vaihdoksesta aiheutuvia tunteita ja prosesseja. Tämä tutkielma selvitti määrällisen ja laadullisen tutkimuksen keinoin kuitenkin melko pientä otosta käyttäen sopeutumisprosessia. Siksi sopeutuminen tarvitsee vielä laajempaa tutkimusta, joka ottaa huomioon enemmän taustatekijöitä. ...
Keywords
ahdistuneisuuden/epävarmuuden hallinnan teoria Ranska Erasmus (koulutusohjelma) vaihto-opiskelijat sopeutuminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905082464

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4034]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Relationship between intercultural friendship networks and homesickness level of international degree students at a Finnish university 

    Kuchma, Anna (2015)
    An increasing number of international students are coming to Finland due to a high quality and tuition free education. International students form the second biggest group of immigrants in Finland. Universities see ...
  • L'image de la culture finlandaise chez des étudiants français en échange Erasmus 

    Melkko, Maria (2014)
    Vaihto-opiskelu ulkomaisessa korkeakoulussa on osa yhä useamman nuoren aikuisen kokemusmaailmaa. Yleisimmät motiivit vaihtoon lähtöön liittyvät usein kohdemaan kieleen ja kulttuuriin tutustumiseen sekä opiskelijan ...
  • Institutional support of Finnish universities : Bangladeshi students’ experiences 

    Sadaf (2019)
    This paper examines Bangladeshi students’ reasons of feeling anxious when they go abroad for higher education and their perception on institutional support that helps them in managing anxiety which eventually leads to ...
  • Applying student development theories : Enhancing international student academic success and integration 

    Ballo, Anduena; Mathies, Charles; Weimer, Leasa (Comparative and International Education Society, University of Pittsburgh, 2019)
    Student development theories (SDT) focus on the growth and change occurring in students while attending higher education. In this article, we propose that the application of student development theories supports holistic ...
  • International Master’s Degree Students’ Well-being at a Finnish University During COVID-19 

    Pappa, Sotiria; Yada, Takumi; Perälä-Littunen, Satu (Walter de Gruyter GmbH, 2020)
    The rapid developments and consequences of the COVID-19 crisis for university students’ well-being are presently being studied across the world. This study contributes to the growing discourse on university students’ ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre