Word clouds and beyond : corpus linguistic self-study material package for English for academic purposes
Englanti on akateemisen maailman yleiskieli, lingua franca. Tässä yhteisössä englannin kieli on välttämätön
vaatimus täyteen osallistumiseen kansainvälisissä konteksteissa. Kolmannen asteen oppija tarvitsee akateemista
englantia voidakseen kommuikoida: lukeakseen julkaisuja ja kirjoittaakseen kansainväliselle yleisölle. Tässä
kommunikaatiotaidossa sanasto on keskeisessä roolissa, sillä akateeminen kielenkäyttö sisältää erikoistunutta
sanastoa, ja omanlaisiaan sanastollisia, ja kieliopillisia rakenteita. Lisäksi akateeminen sanasto liittyy akateemiseen
ajatteluun: käsitteitä kuvaavien sanojen ymmärtäminen voi olla keskeistä oppilaan oppiaineessa.
Korpuslingvistiikan ohjelmalliset sovellukset tarjoavat mahdollisuuden ymmärtää akateemista englantia aidoissa
käyttötarkoituksissa, ja toimia apuvälineenä sanaston, käsitteiden ja kirjoittamisen oppimisessa.
Tämä tutkimus, joka on muodoltaan materiaalipaketti, hyödyntää korpuslingvistiikkaa tarjotakseen
itseoppimismahdollisuuksia käyttäjille, jotka haluavat oppia akateemista englantia ja ymmärtää oppiaineensa
keskeisiä käsitteitä paremmin. Tätä tarkoitusta varten tutkimus tukeutuu myös kognitiiviseen lingvistiikkaan, sillä
käsitteiden merkitys mielessä on toinen keskeinen tekijä oppimisen ja ymmärtämisen kannalta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The International Comparable Corpus : Challenges in building multilingual spoken and written comparable corpora
Čermáková, Ann; Jantunen, Jarmo; Jauhiainen, Tommi; Kirk, John; Křen, Michal; Kupietz, Marc; Uí Dhonnchadha, Elaine (Asociacion Espanola de Linguistica de Corpus, 2021)This paper reports on the efforts of twelve national teams in building the International Comparable Corpus (ICC; https://korpus.cz/icc) that will contain highly comparable datasets of spoken, written and electronic registers. ... -
Transitivity prominence within and across modalities
Börstell, Carl; Jantunen, Tommi; Kimmelman, Vadim; de Lint, Vanja; Mesch, Johanna; Oomen, Marloes (De Gruyter, 2019)We investigate transitivity prominence of verbs across signed and spoken languages, based on data from both valency dictionaries and corpora. Our methodology relies on the assumption that dictionary data and corpus-based ... -
A Qualitative and Quantitative Study on Ancient Latin Texts Concerning the Concept of aether : Some Methodological Considerations
Roschier, Henrik (Jyväskylän yliopisto, 2022)My study focuses on the semantic analysis of an ambiguous Latin word, aether, which may roughly be translated as ‘celestial substance’. The study is carried out by utilising both qualitative and quantitative methods on a ... -
Do concepts and methods have ethics?
Laihonen, Petteri (Language on the Move, 2020) -
Opening up Corpus FinSL : enriching corpus analysis with linguistic ethnography in a study of constructed action
Puupponen, Anna; Hodge, Gabrielle; Anible, Benjamin; Salonen, Juhana; Wainio, Tuija; Keränen, Jarkko; Hernández, Doris; Jantunen, Tommi (Mouton De Gruyter, 2024)Corpus methods are now established within the field of signed language linguistics. Empirical investigations of signed language corpora have challenged many early assumptions about the nature of deaf community signed ...