Maan ja maailman kiista : muoto–aine-käsiteparin uudelleenjäsentyminen Martin Heideggerin Taideteoksen alkuperässä
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka Martin Heidegger teoksessaan Taideteoksen alkuperä jäsentää uudelleen klassisen muoto–aine-käsiteparin mielekkyyden jäsentymisprosessina, joka saa käsitteellisen ilmaisun maan ja maailman kiistana. Tutkimuksen näkökulma on ontologis-fenomenologinen ja menetelmä hermeneuttinen. Martin Heideggerin teoksista tärkeimpinä nostan esiin päälähteeni Taideteoksen alkuperä sekä teoksen Johdatus metafysiikkaan. Sekundäärilähteistä erityisesti Jussi Backmanin Complicated Presence sekä Iain D. Thomsonin Heidegger, Art, and Postmodernity tukevat Taideteoksen alkuperän tulkintaa. Taideteoksen alkuperässä Heidegger käsittelee laajasti aristoteelista käsitystä aineesta ja muodosta olion olevuuden rakenneosina. Fenomenologisesti tarkasteltuna kysymys olevuudesta on aina kysymys siitä, miten todellisuus ajattelulle/kokemukselle annettuna mielekkäästi jäsentyy todellisena. Aristoteelisessa käsityksessä oleva todellistuu ilmenevänä oliona, kun ennalta annettu muoto toteutuu soveliaassa materiassa. Kuitenkin tässä perinteisessä mielekkyyden rakentumisen ilmaisussa jää ajattelematta se perusta, joka tuon rakentumisen mahdollistaa. Taideteoksen alkuperässä tarvikkeen ja taideteoksen fenomenologis-hermeneuttisen tulkinnan myötä tämä jäsentymisprosessi artikuloituu maan ja maailman kiistana, joka ilmaisee sen perustavan tapahtuman, joka ontologisesti edeltää muoto–aine-rakenteen ilmaisemaa todellisuuden mielekkään jäsentymisen toteutumista. Heideggerin mukaan maa ei kuitenkaan jäännöksettä alistu muodolle (toisin kuin muoto– aine-rakenteen mallissa), vaan maa vetäytyy maailmalta, joka kaikin keinoin pyrkii kohoamaan esiin mielekkäästi jäsentyvänä todellisuutena. Työni merkittävimpänä tuloksena on juuri täsmällinen esitys siitä, miten tällaisessa ”vastavoimien” prosessissa lopulta mitään voi koskaan jäsentyä mielekkäänä olevana. Ongelma ratkeaa huolellisella tulkinnalla Heideggerin Taideteoksen alkuperässä esittelemästä saksankielisen Riss-termin merkityksestä. Heideggerin mukaan maa ja maailma kuuluvat toisilleen niiden yhteisillä ääriviivoilla (Riss), joista rajautuu jäsentyneisyyden ja jäsentymättömyyden kulloinenkin, historiallinen suhde – jolloin myös todellisuus jäsentyy mielekkäänä maailmana. Työni lopuksi havainnollistan vielä mielekkyyden jäsentymistä historiallisena tilanteena ja historiallisena muutoksena, sekä lisäksi otan kantaa siihen, kuinka erityisesti taide voi toimia jäsentymisprosessin alueena.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Katseen tarkentaminen : kirjoituksia Martin Heideggerin Olemisesta ja ajasta
Kakkori, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Maahan kätkeytyvä laulu : Timo K. Mukan kirjailijan kokemus ja esikoisromaanin Maa on syntinen laulu runollinen ulottuvuus Martin Heideggerin ajattelun valossa
Mattila, Elina (2010)Pro gradu -tutkielmani tehtävänä on piirtää kuvaa lappilaisesta kirjailijasta Timo K. Mukasta (1944 1973) niin kirjailijana, runoilijana kuin kulttuuripoliittisena keskustelijanakin. Tarkastelen hänen esikoisromaaniinsa ... -
Tanssista ilman estetiikkaa : tanssiteoksen kohtaaminen Martin Heideggerin taiteenontologian avaamassa ulottuvuudessa
Koponen, Riikka (2014)Pro gradu- tutkielmani on filosofinen tutkimus tanssiteoksesta ja tanssiteoksen kohtaamisesta. Tutkielmani tarkoitus on tutkia tanssiteoksen tapahtumaluontoista olemusta, tanssiteoksessa tapahtuvaa tanssin liikkeen ... -
Arkkitehtuurin poliittinen tiedostamaton : Martin Heideggerin "Rakentaa asua ajatella"
Lohtaja, Aleksi (Tutkijaliitto, 2020)Martin Heidegger’s ”Building Dwelling Thinking” argues that socially engaged architecture fails to understand that the crisis of housing is related to more profound crisis of being. To fully grasp this, architecture needs ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.