Tanssista ilman estetiikkaa : tanssiteoksen kohtaaminen Martin Heideggerin taiteenontologian avaamassa ulottuvuudessa
Pro gradu- tutkielmani on filosofinen tutkimus tanssiteoksesta ja tanssiteoksen kohtaamisesta. Tutkielmani tarkoitus on tutkia tanssiteoksen tapahtumaluontoista olemusta, tanssiteoksessa tapahtuvaa tanssin liikkeen merkitysrakennetta sekä tanssiteoksen kohtaamisen problematiikka Martin Heideggerin (1889- 1976) filosofian ja taiteenontologian avaamassa ulottuvuudessa.
Tutkielmassani pyrin luomaan tanssiteoksen kohtaamiselle tulkintahorisontin, jossa tanssiteos tulee kohdatuksi estetiikan traditioon pohjautuvasta taideteoksen käsittämisen ja kohtaamisen tavasta poikkeavalla tavalla. Tutkielmani tarkoitus on luoda tanssiteoksen kohtaamiselle sellainen tulkintahorisontti, jossa kysymykset tanssin tapahtumaluontoisesta olemisesta, tanssin liikkeen merkitysrakenteen muodostumisesta sekä kysymys tanssija ja katsojan kohtaamisesta, voivat tulla ontologisina kysymyksinä ymmärretyiksi ja kysytyiksi. Yksi mahdollisuus kysymysten pohdinnalle tulee esille Heideggerin filosofiassa ja taiteenontologiassa.
Heidegger kritisoi estetiikan perinteestä nousevaa tapaa käsittää taideteoksen kohtaaminen. Heidegger pyrkii luomaan taideteoksen kohtaamiselle ulottuvuuden, jossa teos tulee kohdatuksi teoksen olemisen kysymisen kautta. Taideteoksen kohtaaminen on Heideggerille paljon enemmän kuin kohtaaminen, jossa katsoja (subjekti) tarkastelee taidetta (objekti) ja tekee siitä tulkintoja. Heideggerille taideteos ei ole pelkästään katsojaa vastassa oleva objekti, eikä elämyksen heräte, vaan Heideggerin mukaan taideteos avaa mahdollisuuden osallistua teoksessa tapahtuvaan olevan paljastumiseen ja totuuden tapahtumiseen.
Tutkielmani tarkoitus on käsitellä Heideggerin filosofiaa ja taiteenontologiaa sekä tanssitaidetta siinä yhtymäkohdassa ja tulkitsemisen horisontissa, jossa tanssiteoksen oleminen, tanssittuna teoksena olemaan tuleminen, tanssin liikkeen merkitysrakenteen muodostuminen sekä kahden subjektin kohtaaminen voidaan ymmärtää ilmiöinä, jotka nostavat esiin Heideggerin filosofiassa merkityksen saavia kysymyksiä ihmisen olemisesta, kohtaamamme maailman vastaanottamisen luonteesta sekä totuuden olemuksesta.
...
Muu nimeke
Tanssiteoksen kohtaaminen Martin Heideggerin taiteenontologian avaamassa ulottuvuudessaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Katseen tarkentaminen : kirjoituksia Martin Heideggerin Olemisesta ja ajasta
Kakkori, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Arkkitehtuurin poliittinen tiedostamaton : Martin Heideggerin "Rakentaa asua ajatella"
Lohtaja, Aleksi (Tutkijaliitto, 2020)Martin Heidegger’s ”Building Dwelling Thinking” argues that socially engaged architecture fails to understand that the crisis of housing is related to more profound crisis of being. To fully grasp this, architecture needs ... -
Maan ja maailman kiista : muoto–aine-käsiteparin uudelleenjäsentyminen Martin Heideggerin Taideteoksen alkuperässä
Rinne, Ida (2019)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, kuinka Martin Heidegger teoksessaan Taideteoksen alkuperä jäsentää uudelleen klassisen muoto–aine-käsiteparin mielekkyyden jäsentymisprosessina, joka saa käsitteellisen ... -
Sana - taide - teos : Martin Heideggerin Der Ursprung des Kunstwerkes sanataiteen kannalta
Raatikainen, Matti (1990)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.