Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorGrym, Iina
dc.contributor.authorPietilä, Penni
dc.date.accessioned2019-05-06T08:45:42Z
dc.date.available2019-05-06T08:45:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationGrym, I. & Pietilä. P. (2019). Suomi ja ruotsi toisena kielenä -opinnot haastavat koulutuksellista tasa-arvoa ammatillisessa koulutuksessa. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>, 10 (3). Retrieved from <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2019/suomi-ja-ruotsi-toisena-kielena-opinnot-haastavat-koulutuksellista-tasa-arvoa-ammatillisessa-koulutuksessa">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta...</a>
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63743
dc.description.abstractKoulujen monet kielet ja uskonnot -hankkeessa ammatillisen koulutuksen järjestäjiltä kysyttiin suomi/ruotsi toisena kielenä -opetustuntien määrästä, sisällöistä ja kielituesta. Vastauksista paljastui, että koulutus on jaksomuotoista ja yksilöllistä ja että ammatillisen koulutuksen reformin uudistaman sääntelyn mukaiset käytänteet ovat vasta kehitteillä oppilaitoksissa. Laadukas ammatillinen koulutus edellyttää huolellisesti suunniteltuja rakenteita sekä ennen kaikkea riittävien opetus- ja ohjausresurssien turvaamista kaikissa opinnoissa riippumatta siitä, opiskellaanko oppilaitoksessa vai työpaikalla. Yksilöllisyys ja osaamisperusteisuus eivät saisi tarkoittaa opetuksesta ja ohjauksesta tinkimistä. Kun koulutuksen toteuttamista ei juurikaan säännellä – esimerkiksi minimituntikehystä ei ole – täytyy koulutuksellisen tasa-arvon toteutumisesta kantaa erityistä huolta.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2019/suomi-ja-ruotsi-toisena-kielena-opinnot-haastavat-koulutuksellista-tasa-arvoa-ammatillisessa-koulutuksessa
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.othersuomi toisena kielenäfi
dc.subject.otherruotsi toisena kielenäfi
dc.subject.otherkoulutusfi
dc.subject.otherammatillinen koulutusfi
dc.titleSuomi ja ruotsi toisena kielenä -opinnot haastavat koulutuksellista tasa-arvoa ammatillisessa koulutuksessa
dc.typecontributionToPeriodical
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201905062401
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume10
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja, 2019
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0