Näkökulmia katsomusaineisiin lukiokoulutuksessa
Ikkala, J. (2019). Näkökulmia katsomusaineisiin lukiokoulutuksessa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10 (3). Retrieved from https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta...
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaTekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja, 2019
Koulujen monet kielet ja uskonnot -hankkeessa selvitettiin vähemmistöäidinkielten ja -uskontojen sekä suomi ja ruotsi toisena kielenä -opetuksen tilannetta eri koulutusasteilla. Tässä artikkelissa paneudutaan uskontojen ja elämänkatsomustiedon opetukseen lukiokoulutuksessa. Suomen koulujärjestelmässä on niin sanottu oman uskonnon opetuksen malli, jossa oppilaat ja opiskelijat on jaettu opetusryhmiin heidän uskontokuntansa mukaisesti. Uskonnon eri oppimäärät ovat kuitenkin epätasa-arvoisessa asemessa toisiinsa verrattuna. Tämä näkyy esimerkiksi opetuksen järjestämisessä sekä mahdollisuudessa suorittaa ylioppilaskirjoitusten ainereaalikokeessa oman uskonnon ylioppilaskoe.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2019/nakokulmia-katsomusaineisiin-lukiokoulutuksessaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tutkiva oppiminen historian ja katsomusaineiden opiskelussa I
Rautiainen, Matti; Veijola, Anna; Parkkinen, Juha (Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos, 2016)Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella siirryttiin ilmiöpohjaiseen opetussuunnitelmaan syksyllä 2014. Samalla perusopetuksessa opettaviin monialaisiin opintoihin luotiin rakenne, jossa kullakin oppiaineella ... -
Mitä vieraiden kielten opiskelulle on tapahtumassa lukiokoulutuksessa?
Värri, Kyösti (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Muiden opiskelijalle vieraiden kielten kuin englannin ja toisen kotimaisen kielen (ruotsi/suomi) opiskelu on vähentynyt ja kaventunut lukiokoulutuksessa. Tämä on herättänyt huolen kielivarannon kapeutumisesta. Tässä ... -
Opettajien käsityksiä katsomusaineiden opettamisesta : dialogisuus käsityksissä
Onkalo, Sini; Paananen, Elina (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajien käsityksiä perusopetuksessa opetettavien katsomusaineiden opettamisesta ja dialogisuuden ilmenemistä näissä käsityksissä. Tutkimusta varten haastateltiin 11 ... -
Integration av invandrare i idrottsundervisningen : en kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser
Sandvik, Josefin (2016)Sandvik, J. 2016. Integration av invandrare i idrottsundervisningen. – En kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser. Jyväskylä universitet. Pro gradu -avhandling. Sidantal: 64. Syftet med denna pro gradu –avhandling ... -
Uskonnon opetuksen totuuskäsitysten vaikutukset monikulttuurisuuskasvatuksessa : Andrew Wrightin uskontopedagogiikan kritiikki
Tuomela, Otto (2013)Tutkielmani käsittelee ensisijaisesti uskonnon opetuksessa omaksutun ontologisen ymmärryskehyksen merkitystä monikulttuurisuuskasvatuksen kannalta. Totuuskäsityksen ja sen implikaatioiden käsittely rakentuu Andrew Wrightin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.