dc.contributor.advisor | Perälä-Littunen, Satu | |
dc.contributor.author | Karppinen, Artturi | |
dc.date.accessioned | 2019-05-02T06:42:49Z | |
dc.date.available | 2019-05-02T06:42:49Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63688 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitettiin opettajaksi opiskelevien käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä. Erityisesti tavoitteena oli saada selville opiskelijoiden käsityksiä yhteistyön merkityksestä, toimintamuodoista, haasteista sekä vanhemmista, oppilaista ja opettajista yhteistyön osapuolina. Tutkimusaineisto kerättiin kolmessa ryhmässä toteutetussa teemahaastattelussa, joihin osallistui yhteensä 10 opettajaopiskelijaa. Aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyyttista menetelmää.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajaopiskelijoiden mukaan kodin ja koulun yhteistyön tärkein merkitys on oppilaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa, ja lähtökohtana onnistuneelle yhteistyölle on tasavertaisuuteen ja kunnioittavaan ilmapiiriin perustuva kasvatuskumppanuus. Opiskelijat korostivat aikaisempaan tutkimukseen nähden melko vähän oppilaan koulumenestystä yhteistyön tavoitteena. Toimintamuotojen osalta opiskelijoiden käsitykset vastasivat aikaisempia tutkimustuloksia siten, että Suomessa yhteistyötä tehdään aktiivisimmin kommunikoinnin sekä kotona tapahtuvan koulunkäynnin tukemisen tasoilla. Opiskelijat haluaisivat tulevassa työssään opettajana lisätä vanhempien osallistumismahdollisuuksia koulun arkeen.
Opiskelijoiden käsitykset yhteistyön haasteista liittyivät suurimmaksi osin vanhempiin sekä kiireeseen ja resurssienpuutteeseen. Myös käsityksissä yhteistyön osapuolista korostuivat vanhemmat ja heihin liittyvät tekijät sekä jossain määrin oppilaan osallisuus. Kouluun ja opettajiin liittyvien tekijöiden merkitys jäi vähemmälle huomiolle. Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä kodin ja koulun yhteistyöstä, sen tulevaisuudennäkymistä opettajien näkökulmasta sekä kehittämistarpeista kouluissa ja opettajien perus- ja täydennyskoulutuksessa. | fi |
dc.format.extent | 84 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | opettajaopiskelijat | |
dc.title | Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201905022366 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | kasvatuskumppanuus | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | koulu (ilmiöt) | |
dc.subject.yso | koti | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |