En beskrivning av en skola som en flerspråkig miljö
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Monikielisyyden määrä suomalaisissa kouluissa on kasvanut ja aiheuttaa haasteita opetukseen ollen myös mielenkiintoinen ilmiö. Monikieliset luokat tarvitsevat monikielisyyttä tukevaa opetusta. Sen toteuttamiseksi tarvitaan tutkimuksiin perustuvaa tietoa ja tämä tutkimus pyrkiikin kuvaamaan yhtä monikielistä koulua ja niitä kieli-ideologioita, jotka mahdollisesti kohtaavat koulussa.
Tutukimus on toteutettu etnograafisella otteella ja materiaali analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla. Lisäksi apuna on käytetty diskurssianalyysia ja koulumaisemia. Tutkimuskohde on suomenkielinen koulu ruotsinkielisellä pohjanmaalla ja materiaali on kerätty sieltä opetuskokeilun aikana.
Tutkimuksessa selviää, että koulu on monikielinen ympäristö ja että opettajien ilmentämät kieli-ideologiat eivät vastaa oppilaiden arkea koulussa. Opettajien ideologiat ovat lähmpänä nationalistista kieli-ideologiaa kun taas oppilaiden arkea kuvaa paremmin pluralistinen ideologia. Opettajien mielestä kaikki kielet ovat kuitenkin tärkeitä, tämä ei vain näy opetuksessa.
Opettajien kieli-ideologioilla on iso vaikutus oppilaiden koulunkäyntiin. Ne näkyvät koulun tektsetissä ja sisustuksessa ja oppilaat kohtaavat niitä päivittäin. Vaikka opettajat ovat positiivisia muitakin kieliä kuin suomea kohtaan, pitäisi sen olla näkyvää oppilaillekin.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Schoolscapes in Multicultural Centers in Finland : How Staff Members Perceive Multilingualism
Ishimoto, Marino (2020)This study aims at exploring how multilingualism is represented in multicultural centers in Finland, and interpretations of these representations made by the staff members in multicultural centers through the lens of ... -
Reflections on the Schoolscape : Teachers on Linguistic Diversity in Hungary and Finland
Szabó, Tamás Péter (Finnish Literature Society, SKS, 2018)is article1 focuses on ideologies that pertain to linguistic diversity and multilingualism from a linguistic landscape approach to education. It is to be emphasised that ideologies pertaining to multilingualism and ... -
Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa
Matarainen, Netta (2019)Tämä opinnäytetyö käsittelee turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielen ja suomen kielen ilmenemistä koulussa. Pro-gradussa tarkastellaan myös turvapaikanhakijoiden lasten monikielisyyden muodostumista. Aihe on ajankohtainen ... -
‘I’ll always have black hair’ : challenging raciolinguistic ideologies in Finnish schools
Mustonen, Sanna (Routledge, 2021)This article discusses raciolinguistic ideologies in the Finnish educational context. Ethnographic interviews and observational data gathered during 2015–2020 from two young males who came to Finland from the Middle-East ... -
Beskrivning av auditiva element i undertexter för döva och hörselskadade
Räsänen, Sandra (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisia auditiivisia elementtejä kuurojen ja kuulovammaisten ohjelmatekstityksissä kuvaillaan. Kuuroille ja kuulovammaisille tarkoitetut ohjelmatekstitykset sisältävät usein ...