Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTarnanen, Mirja
dc.contributor.advisorPalviainen, Åsa
dc.contributor.authorVolkov, Emilia
dc.date.accessioned2019-04-25T06:03:31Z
dc.date.available2019-04-25T06:03:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63602
dc.description.abstractMonikielisyyden määrä suomalaisissa kouluissa on kasvanut ja aiheuttaa haasteita opetukseen ollen myös mielenkiintoinen ilmiö. Monikieliset luokat tarvitsevat monikielisyyttä tukevaa opetusta. Sen toteuttamiseksi tarvitaan tutkimuksiin perustuvaa tietoa ja tämä tutkimus pyrkiikin kuvaamaan yhtä monikielistä koulua ja niitä kieli-ideologioita, jotka mahdollisesti kohtaavat koulussa. Tutukimus on toteutettu etnograafisella otteella ja materiaali analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla. Lisäksi apuna on käytetty diskurssianalyysia ja koulumaisemia. Tutkimuskohde on suomenkielinen koulu ruotsinkielisellä pohjanmaalla ja materiaali on kerätty sieltä opetuskokeilun aikana. Tutkimuksessa selviää, että koulu on monikielinen ympäristö ja että opettajien ilmentämät kieli-ideologiat eivät vastaa oppilaiden arkea koulussa. Opettajien ideologiat ovat lähmpänä nationalistista kieli-ideologiaa kun taas oppilaiden arkea kuvaa paremmin pluralistinen ideologia. Opettajien mielestä kaikki kielet ovat kuitenkin tärkeitä, tämä ei vain näy opetuksessa. Opettajien kieli-ideologioilla on iso vaikutus oppilaiden koulunkäyntiin. Ne näkyvät koulun tektsetissä ja sisustuksessa ja oppilaat kohtaavat niitä päivittäin. Vaikka opettajat ovat positiivisia muitakin kieliä kuin suomea kohtaan, pitäisi sen olla näkyvää oppilaillekin.fi
dc.format.extent109
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosv
dc.subject.otherschoolscapes
dc.subject.otherspråkanvändning
dc.subject.otherspråkideologier
dc.titleEn beskrivning av en skola som en flerspråkig miljö
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904252268
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutus
dc.contributor.oppiaineTeacher Education
dc.contributor.oppiaineRuotsin kieli
dc.contributor.oppiaineSwedish
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysokoulu (ilmiöt)
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot