dc.contributor.advisor | Moate, Josephine | |
dc.contributor.author | Pessi, Pauliina | |
dc.date.accessioned | 2019-04-24T08:19:11Z | |
dc.date.available | 2019-04-24T08:19:11Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63592 | |
dc.description.abstract | Opettajan uskomukset ja käsitykset opettajan osaamisalueista ovat keskeisiä, sillä ne vaikuttavat ja muokkaavat opettajien käytännön työtä. Tämä tutkimus on Lounais-Suomessa toteutettu tapaustutkimus, ja siinä tutkitaan ruotsin kielen opettajien uskomuksia tärkeistä osaamisalueista sekä vastaavatko ne opettajien käytännön opetusta. Tämä kvalitatiivinen tutkimus suoritettiin puo-listrukturoituina, virikkeitä antavina haastatteluina. Haastatteluiden virikkeinä käytettiin kuuden tutkimukseen osallistuvan opettajan ruotsin kielen oppituntien videonauhoituksia, jotka näytettiin opettajille välittömästi tunnin jälkeen. Haastatteluissa opettajia pyydettiin kommentoimaan omaa toimintaansa haastattelijan ennalta valmisteleman haastattelurungon pohjalta. Datan keruun jälkeen vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että yleisesti ottaen opettajien käsitykset vastasivat heidän käytännön toimintaansa. Osallistujien uskomukset havainnollistivat useita opettajan osaamisalueita sisältäen sekä yleisiä että kielen opettajuuteen erityisesti liittyviä osaamisalueita. Tarkemmin analysoitaessa kävi ilmi, että yleiset opettajan osaamisalueet havainnollistivat oppijoiden yksilöllistä kohtaamista ja luokan hallintaan liittyviä asioita, kun taas kielen opettajuuteen erityisesti liittyvät osaamisalueet luonnehtivat kielikoulutusjärjestelmän ymmärtämiseen ja oppiainesisältöön liittyviä asioita. Opettajien tulkinnat heidän käytännöistään sisälsivät esimerkiksi tärkeyden käyttää laajalti erilaisia materiaaleja ja erilaisia keinoja edistää kohdekielen käyttöä sekä hallita luokkaa.
Tutkimus tehtiin ruotsin opettajien keskuudessa. Näin ollen jatkotutkimus voitaisiin toteuttaa esimerkiksi tutkimalla millaisia osaamisalueita erilaisen pohjakoulutuksen saaneet opettajat (muiden aineiden tai kielten opettajat, erityisopettajat jne.) pitävät tärkeinä ja sitä, millaisessa yhteydessä ne ovat käytännön työhön. | fi |
dc.description.abstract | Teacher’s beliefs about teacher competences are essential in the way they are influencing and shaping their practice. This study is a case study implemented in the south-west coast of Finland and it investigates Swedish language teachers’ beliefs about significant competences and whether those beliefs resonate with their practice. This qualitative research was implemented as a half-structured, stimulated recall interview, as the six participant teachers’ practice was first recorded after which they were all asked the same questions while playing the recordings. After gathering the data, the answers were analysed according to the principles of data-based content-analysis.
The findings suggest that the teachers’ beliefs resonated with their practice in many ways but some inconsistencies were visible. The participants’ beliefs illustrated various teacher competences having characteristics of non-domain specific and language-teaching specific competences. In the further analysis, non-domain specific teacher competences illustrated addressing learners as individuals and issues in classroom management whereas lan-guage-specific teaching competences characterised competences regarding the understanding of the language education system and the subject knowledge. The teachers’ interpretations of their practice implied for example significance of the wide use of varying materials and different means to promote the use of the target language as well as to manage the classroom.
The study was conducted among Swedish language teachers. Further research could be made to investigate the possible differences in the beliefs of significant competences and their converseness in practice among teachers with varying teacher experiences and of other languages, too. | en |
dc.format.extent | 85 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | teacher competence | |
dc.subject.other | foreign language teachers | |
dc.title | Using language for multiple purposes : Swedish language teachers’ beliefs of teacher competences | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201904242258 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | uskomukset | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | kompetenssi | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | beliefs | |
dc.subject.yso | language teachers | |
dc.subject.yso | competence | |
dc.subject.yso | languages | |