dc.contributor.advisor | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.advisor | Pöyhönen, Sari | |
dc.contributor.author | Matarainen, Netta | |
dc.date.accessioned | 2019-04-24T06:30:18Z | |
dc.date.available | 2019-04-24T06:30:18Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63583 | |
dc.description.abstract | Tämä opinnäytetyö käsittelee turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielen ja suomen kielen ilmenemistä koulussa. Pro-gradussa tarkastellaan myös turvapaikanhakijoiden lasten monikielisyyden muodostumista. Aihe on ajankohtainen ja kiinnostava maahanmuuton yleistymisen myötä. Tutkimus on toteutettu ruotsinkielisellä Pohjanmaalla sijaitsevassa kaksikielisessä koulussa projektin muodossa. Tutkimus on tiimietnografinen, ja tässä tutkimuksessa hyödynnetty aineisto koostuu haastatteluista, kuvista, observoinnista ja turvapaikanhakijoiden lasten täyttämistä ystäväkirjoista. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tässä tutkimuksessa havaittiin, että turvapaikanhakiojiden lasten äidinkielet ilmenevät koulussa sekä oppitunneilla että oppilaiden välisessä kommunikoinnissa. Suomen kieli oli myös vahvasti läsnä koulun arjessa ja opetuksessa. Turvapaikanhakijoiden lapset myös kokivat osaavansa suomen kieltä. Lasten monikielisyyden rakentuminen näkyi puolestaan vahvasti lasten täyttämissä ystäväkirjoissa. Tässä tutkimuksessa havaittiin, että lapset luokittelevat kielet osattuihin ja ei-osattuihin kieliin, vaikka tätä ei ole erikseen pyydetty. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että äidinkielten ja suomen kielen tukeminen on tärkeää sekä kotoutumisen että monikielisyyden rakentumisen kannalta. Äidinkielen ylläpitäminen auttaa pitämään yhteyttä omaan kulttuuriin ja perheeseen. Suomen kielen osaaminen puolestaan helpottaa integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan. | fi |
dc.format.extent | 75 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201904242250 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koulu (ilmiöt) | |
dc.subject.yso | äidinkieli | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | turvapaikanhakijat | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |