"Sillon kun potilaasta tulee asiakas, niin lääkäristä tulee kauppias" : lääkäreiden kokema vuorovaikutus terveydenhuollon muuttuneen asiakkuuden kanssa
Terveydenhuollon potilas on muuttunut passiivisesta hoidon vastaanottajasta kohti aktiivisempaa potilaskuluttajan toimijuutta. Muuttunut asiakkuus yhdessä julkisen terveydenhuollon muiden muutosten kanssa ovat vaikuttaneet lääkärin ja potilaan väliseen vuorovaikutukseen tehden vuorovaikutuksesta potilaslähtöisempää antaen potilaalle enemmän mahdollisuuksia osallistua. Muutosten ja niiden vaikutuksien havainnointi lääkäreiden toiminnassa on jäänyt aiemmassa tutkimuksessa sivuosaan.
Tämä tutkimus tarkasteli lääkäreiden kokemaa vuorovaikutusta muuttuneen asiakkaan kanssa. Huomiota kiinnitettiin lääkäreiden asiakaskäsitykseen, vuorovaikutuksen arvoalueisiin ja lääkäreiden ottamiin vuorovaikutuksen rooleihin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen teemahaastattelun menetelmää. Kuusi kriteerit täyttävää, hyvinvointikeskuksessa työskentelevää lääkäriä osallistui haastatteluun. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja kerätty haastatteluaineisto analysoitiin sisällönaineiston metodia, teemoittelua, hyödyntäen.
Tutkimustulokset osoittivat muuttuneen asiakkuuden vaikuttavan lääkäreiden ja potilaiden välillä käytyyn vuorovaikutukseen kokonaisvaltaisesti, tehden siitä kuunteluun perustuvaa sekä tasa-arvoisempaa. Potilaiden aktiivinen toimijuus nähtiin hyvänä asiana, mutta potilas–kuluttaja-akselilla lääkärit sijoittivat julkisen puolen terveydenhuollon palveluita tarvitsevan henkilön toimijuuden lähemmäs potilasta, kuin kuluttajaa tai asiakasta. Lääkärit nostivat potilaan kuuntelun tärkeäksi osaksi vuorovaikutustilanteita. Lääkäreiden roolina ei ole enää olla käskyttävä hoitojen määrääjä, vaan he kannustavat potilaita kohti aktiivisempaa toimijuutta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lääkärin ja potilaan vuorovaikutus tutkimuskohteena
Sarvilinna, Susanne (2012)Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena oli analysoida ja kuvata, mihin lääkärin ja potilaan vuorovaikutuksen tutkimuksessa on viiden viime vuoden aikana keskitytty, mitä on tutkittu ja miten. Tutkielmassa ... -
Oikeus ja kyky määrätä itsestä : käsiteanalyysi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan itsemääräämisoikeudesta
Kaarakainen, Teija (2014)Tutkielmani tarkastelee sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan itsemääräämisoikeutta vuonna 2010 aloitetun itsemääräämisoikeus-lakihankkeen asiakirjoissa. Aineistona on käytetty työryhmän ensimmäistä lakiluonnosta (2012) ... -
Hospitalistista apua viestinnän koordinointiin?
Lukkari, Teija; Gerlander, Maija (Suomen Lääkäriliitto, 2019)Lääkärin viestintä konkretisoi hoidon usein monimutkaisen kokonaisuuden potilaalle. Voisiko hospitalisti tukea potilaan ja hänen läheistensä osallistumista hoitokeskusteluun ja varmistaa hoitosuunnitelman ymmärtämistä? -
Kuka maksaa lääkärin?
Kontturi, Saara-Maija (Historian ja etnologian laitos, Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Työhyvinvoinnin rakentuminen terveydenhuollon organisaation tiimien vuorovaikutussuhteissa
Juuso, Sonja; Rekonen, Roosa (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli ymmärtää, millaista on työhyvinvointia rakentava vuorovaikutus terveydenhuollon organisaation tiimien sisäisissä vuorovaikutussuhteissa. Tässä työssä työhyvinvointi nähtiin suhteiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.