University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Sillon kun potilaasta tulee asiakas, niin lääkäristä tulee kauppias" : lääkäreiden kokema vuorovaikutus terveydenhuollon muuttuneen asiakkuuden kanssa

Thumbnail
View/Open
701.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Erkkilä, Ellimaria
Date
2019
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Terveydenhuollon potilas on muuttunut passiivisesta hoidon vastaanottajasta kohti aktiivisempaa potilaskuluttajan toimijuutta. Muuttunut asiakkuus yhdessä julkisen terveydenhuollon muiden muutosten kanssa ovat vaikuttaneet lääkärin ja potilaan väliseen vuorovaikutukseen tehden vuorovaikutuksesta potilaslähtöisempää antaen potilaalle enemmän mahdollisuuksia osallistua. Muutosten ja niiden vaikutuksien havainnointi lääkäreiden toiminnassa on jäänyt aiemmassa tutkimuksessa sivuosaan. Tämä tutkimus tarkasteli lääkäreiden kokemaa vuorovaikutusta muuttuneen asiakkaan kanssa. Huomiota kiinnitettiin lääkäreiden asiakaskäsitykseen, vuorovaikutuksen arvoalueisiin ja lääkäreiden ottamiin vuorovaikutuksen rooleihin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen teemahaastattelun menetelmää. Kuusi kriteerit täyttävää, hyvinvointikeskuksessa työskentelevää lääkäriä osallistui haastatteluun. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja kerätty haastatteluaineisto analysoitiin sisällönaineiston metodia, teemoittelua, hyödyntäen. Tutkimustulokset osoittivat muuttuneen asiakkuuden vaikuttavan lääkäreiden ja potilaiden välillä käytyyn vuorovaikutukseen kokonaisvaltaisesti, tehden siitä kuunteluun perustuvaa sekä tasa-arvoisempaa. Potilaiden aktiivinen toimijuus nähtiin hyvänä asiana, mutta potilas–kuluttaja-akselilla lääkärit sijoittivat julkisen puolen terveydenhuollon palveluita tarvitsevan henkilön toimijuuden lähemmäs potilasta, kuin kuluttajaa tai asiakasta. Lääkärit nostivat potilaan kuuntelun tärkeäksi osaksi vuorovaikutustilanteita. Lääkäreiden roolina ei ole enää olla käskyttävä hoitojen määrääjä, vaan he kannustavat potilaita kohti aktiivisempaa toimijuutta. ...
Keywords
arvon yhteisluonti arvoalueet asiakkaan voimaannuttaminen potilaskeskeinen viestintä lääkärin rooli terveily medikalisaatio lääkärit potilaat vuorovaikutus asiakkaat terveydenhuolto potilaslähtöisyys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904102131

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lääkärin ja potilaan vuorovaikutus tutkimuskohteena 

    Sarvilinna, Susanne (2012)
    Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena oli analysoida ja kuvata, mihin lääkärin ja potilaan vuorovaikutuksen tutkimuksessa on viiden viime vuoden aikana keskitytty, mitä on tutkittu ja miten. Tutkielmassa ...
  • Oikeus ja kyky määrätä itsestä : käsiteanalyysi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan itsemääräämisoikeudesta 

    Kaarakainen, Teija (2014)
    Tutkielmani tarkastelee sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan itsemääräämisoikeutta vuonna 2010 aloitetun itsemääräämisoikeus-lakihankkeen asiakirjoissa. Aineistona on käytetty työryhmän ensimmäistä lakiluonnosta (2012) ...
  • Kuka maksaa lääkärin? 

    Kontturi, Saara-Maija (Historian ja etnologian laitos, Jyväskylän yliopisto, 2018)
  • Asiakas palvelun asiantuntijana – Ajankohtaisia tutkimuksia asiakkaan roolista palveluiden tuotannossa (Dunkel, W. & Kleemann, F. (2013) Customers at Work. New Perspectives on Interactive Service Work) 

    Danaj, Sonila; Mustosmäki, Armi (Työelämän tutkimusyhdistys ry., 2014)
    Kirja-arvostelu: Dunkel, W. & Kleemann, F. (2013) Customers at Work. New Perspectives on Interactive Service Work. Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan. 257s.
  • Asiakas arvioijana terveydenhuollossa : potilaiden arvioinnit kirjallisista potilasohjeista 

    Grahn, Kristina (2014)
    Potilasohjeet ovat tärkeä osa potilasohjausta. Tutkimusnäyttö osoittaa, että potilaiden osallistuminen ohjausmateriaalien suunnitteluun ja arviointiin lisää potilaiden tyytyväisyyttä ja sitoutumista omaan hoitoonsa. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre