Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKentala, Susanna
dc.date.accessioned2019-04-03T08:38:26Z
dc.date.available2019-04-03T08:38:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63361
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan musiikin merkityksiä. Musiikillisista merkityksistä avautuu monia musiikkikasvatuksen käytäntöihin vaikuttavia näkökulmia lähtien musiikkikasvatuksen ja musiikin oppiaineen oikeutuksesta olla osa yleissivistävä koulutusta. Tutkielman alkuosa on musiikkifilosofinen pohdinta musiikista ja sen monista merkityksistä. Tutkielman empiirisessä osassa tutkitaan lasten kokemuksista nousevia musiikillisia merkityksiä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimuksen tieteenfilosofinen näkökulma kiinnittyy fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen. Musiikki ei ole vain soivaa ääntä, vaan se on myös kulttuurinen ja sosiaalinen ilmiö. Meistä jokainen kasvaa ymmärtämään musiikkia niiden kokemusten kautta, joita saamme omassa kulttuurissamme ja yhteisöissä, joissa toimimme. Näin myös musiikilliset merkitykset voivat nousta sekä soivasta musiikista, että erilaisista kulttuurin muovaamista musiikin funktioista. Tämän tutkielman keskiössä on yksilöllinen kokemus ja siitä aukeavat merkitykset. Tutkielmassa on haastateltu seitsemää 10-13 -vuotiasta lasta. Haastatteluissa lapset ovat kuvailleet niin koulussa kuin harrastusten piirissä saatuja musiikillisia kokemuksia. Haastateltaville musiikki on tunteiden ilmaisua ja konkreetista toimintaa, soittamista, laulamista sekä oman musiikin tekemistä. Se on myös taitojen kehittämistä ja tärkeä yhdessä tekemisen muoto. Musiikin ja musiikkikasvatuksen merkitys nousee näistä yksilöllisistä merkityksistä – siitä kuinka musiikki parantaa yksilön elämänlaatua.fi
dc.format.extent85
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermusiikilliset merkitykset
dc.subject.othermusiikkikasvatuksen filosofia
dc.subject.otherpraksiaalinen musiikkikasvatus
dc.title”Se soitto vaan tuo jotenkin iloa.” : näkökulmia musiikillisiin merkityksiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904032050
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikkifilosofia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot