Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHankala, Mari
dc.contributor.advisorPöysä-Tarhonen, Johanna
dc.contributor.authorAutere, Nelli
dc.contributor.authorTalvinen, Anniina
dc.date.accessioned2019-04-03T07:29:16Z
dc.date.available2019-04-03T07:29:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63354
dc.description.abstractYhteiskunnan palvelut ovat siirtyneet digitaalisiin ympäristöihin, joissa kaikkien kansalaisten pitäisi pystyä asioimaan. Tämän vuoksi digitaalisten palveluiden tulee olla esteettömiä kaikille käyttäjille. Tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisten ympäristöjen esteettömyyttä kielellisten erityisvaikeuksien (SLI) näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, miten tutkimukseen osallistuneet SLI-nuoret määrittävät esteettömyyden ja millaisilla ratkaisuilla mielen hyvinvoinnin verkkosivustoista tai sovelluksista voitaisiin heidän mielestään tehdä esteettömämpiä. Tutkimus toteutettiin etnografisena tapaustutkimuksena SLI-nuorista koostuvassa oppilasryhmässä (n=6). Nuoret osallistuivat työpajoihin, joiden aiheina olivat mielen hyvinvointi, esteettömyys sekä digitaaliset ympäristöt ja joissa suunniteltiin esteetöntä mielen hyvinvoinnin digitaalista palvelua. Nuoret kuvasivat esteettömyyden mahdollisuudeksi tehdä haluamiaan asioita sekä kasvaa ja kehittyä aikuisuuteen. Heidän mukaansa esteettömyyttä voidaan tuottaa tukipalveluilla, kuten opetusjärjestelyillä tai kuntoutuksella. Nuorten mielestä digitaalisten palveluiden esteettömyyttä lisäisi sivustojen selkeys ja turvallisuus sekä relevantin ja luotettavan tiedon helppo löytäminen. Sivustoja voitaisiin selkeyttää yksinkertaisilla kirjasintyypeillä sekä lisäämällä tekstiä täydentäviä kuvia ja selkokieltä. Sivustojen sääntöjen noudattamisen valvonta parantaisi turvallisuuden tunnetta. Oleellisen tiedon löydettävyyttä helpottaisi tiedon jakaminen erilaisiin kategorioihin. Tiedon tulisi myös olla luotettavaa eli esimerkiksi asiantuntijan tuottamaa.fi
dc.format.extent58
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherdigitaalinen lukutaito
dc.subject.otherSLI-nuoret
dc.subject.othermielen hyvinvointi
dc.titleEsteettömyys digitaalisissa ympäristöissä kielellisten erityisvaikeuksien näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904032044
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysokielellinen erityisvaikeus
dc.subject.ysoWWW-sivustot
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysoesteettömyys
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot