Alakoulun opettajien kokemuksia kodin kasvuolosuhteiden heijastumisesta lapsen koulukäyttäytymisessä
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli laadullisen tutkimuksen keinoin selvittää alakoulun opettajien kokemuksia siitä, näkyvätkö kasvuolosuhteet lapsen koulukäyttäytymisessä. Tarkoituksena oli selvittää alakoulun opettajien kokemuksia siitä, minkälainen kodin kasvuolosuhde näkyy lapsen koulukäyttäytymisessä ja minkälaista kodin kasvuolosuhteiden aiheuttama käyttäytyminen on.
Tutkimuksen aineisto koostui 22:n luokanopettajan vapaamuotoisista kirjoitelmista. Kirjoitelmat kerättiin Google Forms -lomakkeen avulla, johon opettajat pääsivät saatekirjeessä esitetyn internet linkin kautta. Kirjoitelmiin sai kirjoittaa vapaasti omista kokemuksistaan tutkimusaiheeseen liittyen. Aineiston analysointi tapahtui aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Erilaisista kasvuolosuhteista heijastuva käyttäytyminen oli tutkimuksen tulosten mukaan vaihtelevaa. Tulokset osoittivat, että vallitsevilla tasapainoisilla ja epävakailla kodin kasvuolosuhteilla oli merkitystä lapsen koulukäyttäytymiseen. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että kodin kasvuolosuhteissa ilmenevät muutokset aiheuttivat näkyviä muutoksia lapsen koulukäyttäytymisessä, kuten huomionhakuisuutta, haastavaa käyttäytymistä sekä ongelmia tunteiden ilmaisussa ja koulusuoriutumisessa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat toivat myös esille, että läheisten käyttäytyminen ja toiminta näyttäytyivät lapsen koulukäyttäytymisessä. Tuloksista kävi ilmi, että kodin kasvuolosuhteissa tapahtuva muutos näkyy lapsen käyttäytymisessä selkeämmin kuin, jos kasvuolosuhteet ovat stabiilit eli vakaat. Lapset mallintavat ympärillään olevia ihmisiä ja oppivat sitä kautta käyttäytymään ja toimimaan tietyllä tavalla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yhteistyön monet kasvot : alakoulun opettajien kokemuksia ja käsityksiä opettajien välisestä yhteistyöstä
Haikonen, Ritva-Liisa; Pohjolainen, Tarja (2007) -
Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista
Jykylä, Sanna (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien, huoltajien sekä oppilaiden kokemuksia tehostetun tuen toimintamalleista. Opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemukset tehostetun tuen toimintamalleista ovat merkityksellisiä, ... -
Kodin ja koulun yhteistyö lapsen kasvun ja kehityksen tukena alakoulussa
Lepistö, Minna (2009) -
"Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
Hämäläinen, Tiia; Kankaanpää, Emmi (2014)Tutkimuksessa selvitettiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Kodin ja koulun yhteistyötä on selvitetty asenteiden ja käytäntöjen näkökulmasta, mutta tutkimuksesta on puuttunut ... -
Vanhemmat kiusaajina : opettajien subjektiivisia kokemuksia kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteista ja verkkokiusaamisesta
Rytkönen, Hanna-Riina; Viljakainen, Riikka (2016)Tutkimus käsittelee kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteita ja opettajien subjektiivisia kokemuksia verkkokiusaamisesta vanhempien taholta. Verkkokiusaaminen on sähköisten viestimien välityksellä tapahtuvaa ...