Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorInnanen, Hely
dc.contributor.authorMaula, Petra
dc.contributor.authorLonka, Maiju
dc.date.accessioned2019-04-03T07:20:44Z
dc.date.available2019-04-03T07:20:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63353
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tehtävänä oli laadullisen tutkimuksen keinoin selvittää alakoulun opettajien kokemuksia siitä, näkyvätkö kasvuolosuhteet lapsen koulukäyttäytymisessä. Tarkoituksena oli selvittää alakoulun opettajien kokemuksia siitä, minkälainen kodin kasvuolosuhde näkyy lapsen koulukäyttäytymisessä ja minkälaista kodin kasvuolosuhteiden aiheuttama käyttäytyminen on. Tutkimuksen aineisto koostui 22:n luokanopettajan vapaamuotoisista kirjoitelmista. Kirjoitelmat kerättiin Google Forms -lomakkeen avulla, johon opettajat pääsivät saatekirjeessä esitetyn internet linkin kautta. Kirjoitelmiin sai kirjoittaa vapaasti omista kokemuksistaan tutkimusaiheeseen liittyen. Aineiston analysointi tapahtui aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Erilaisista kasvuolosuhteista heijastuva käyttäytyminen oli tutkimuksen tulosten mukaan vaihtelevaa. Tulokset osoittivat, että vallitsevilla tasapainoisilla ja epävakailla kodin kasvuolosuhteilla oli merkitystä lapsen koulukäyttäytymiseen. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että kodin kasvuolosuhteissa ilmenevät muutokset aiheuttivat näkyviä muutoksia lapsen koulukäyttäytymisessä, kuten huomionhakuisuutta, haastavaa käyttäytymistä sekä ongelmia tunteiden ilmaisussa ja koulusuoriutumisessa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat toivat myös esille, että läheisten käyttäytyminen ja toiminta näyttäytyivät lapsen koulukäyttäytymisessä. Tuloksista kävi ilmi, että kodin kasvuolosuhteissa tapahtuva muutos näkyy lapsen käyttäytymisessä selkeämmin kuin, jos kasvuolosuhteet ovat stabiilit eli vakaat. Lapset mallintavat ympärillään olevia ihmisiä ja oppivat sitä kautta käyttäytymään ja toimimaan tietyllä tavalla.fi
dc.format.extent70
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkodin kasvuolosuhteet
dc.subject.otherkoulukäyttäytyminen
dc.subject.otherkodin ja koulun yhteistyö
dc.subject.otherkasvatusvastuu
dc.subject.othervanhemmuustyylit
dc.titleAlakoulun opettajien kokemuksia kodin kasvuolosuhteiden heijastumisesta lapsen koulukäyttäytymisessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201904032043
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysovanhemmuus
dc.subject.ysokasvuympäristö
dc.subject.ysokotiympäristö
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysooppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot