Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorBottas, Reijo
dc.contributor.authorSiltanen, Simo
dc.date.accessioned2019-03-26T08:20:07Z
dc.date.available2019-03-26T08:20:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63275
dc.description.abstractValmentaja voi ohjata urheilijan tarkkaavaisuutta suorituksen aikana urheilijan kehon sisäpuolelle (IFA) tai ulkopuolelle (EFA). Monissa tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että EFA-ohjeet olisivat yhteydessä parempiin suorituksiin. Tutkimuksista pääosa on kuitenkin tehty aikusilla osallistujilla, kun taas lapsilla aihetta on tutkittu vähemmän. Näyttö EFA-ohjeiden ja paremman suorituksen yhteydestä on ristiriitaista. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää onko tarkkaavaisuuden ulkoisen suuntaamisen ohjeistamisella ja paremmalla taekwondon etujalan hyökkäävän sivupotkun suorituksella yhteyttä 10–15-vuotiailla taekwondokilpailijoilla. Työ on koostettu kahdesta osioista: kirjallisuuskatsauksesta ja tutkimusartikkelista. Kirjallisuuskatsauksessa on perusteltu tehdyn tutkimuksen tarkoitus ja taustoja. Artikkelissa on tiivistetty aiempi tutkimustieto tarkkaavaisuuden suuntaamisesta, käytetyt tutkimusmenetelmät, tulokset ja tulosten pohdinta. Osiot ovat järjestyksessä: 1. Kirjallisuuskatsaus, 2. Tutkimusartikkeli. Kirjallisuuskatsausosiossa on tarkasteltu tarkkaavaisuuden suuntaamisen tutkimuskenttää suorituksen ja oppimisen näkökulmasta eri kohderyhmillä ja tehtävissä. Osiossa on käsitelty myös valmentajan ohjeiden- ja palautteenantoa, aistien merkitystä liikkeen säätelyssä, sekä tutkimuksessa tehtävänä olevan taekwondon etujalan sivupotkun teknistä ja motorista suoritusta.fi
dc.description.abstractAccording to previous studies, instructing external focus of attention (EFA) seems to lead to better immediate performance than using internal focus of attention (IFA) in adults. The subject is less studied in children and those results have been more controversial. This study investigated if EFA-instructions are connected to better kicking performance than IFA-instructions among 10–15-year old taekwondo competitors. Seven international level, 19 national level and 14 sub-national level Finnish and Estonian taekwondo competitors (N=40) participated in this study. Each one carried out the same test procedures, including three rounds of 12 front leg cut kicks. During the first control round (CON), no attentional focus instructions were given. For two remaining rounds attentional focus instructions were given in changing order CON / IFA / EFA or CON / EFA / IFA. In this study, the kicking performance was measured by its mean impact forces, missed hits and scored points. No statistically significant difference in performance was found between rounds of EFA and IFA. However, non-international level competitors benefitted EFA-instructions by kicking higher mean impact forces compared to CON (p=0.018). Within that group, no statistically significant difference was found between CON- and IFA- rounds or between EFA- and IFA- rounds.en
dc.format.extent62
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertarkkaavaisuuden suuntaaminen
dc.subject.otherohjeistus
dc.subject.othersivupotku
dc.titleTarkkaavaisuuden suuntaamisen ohjeiden merkitys etujalan sivupotkun suoritukseen 10–15-vuotiailla taekwondokilpailijoilla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903261960
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysotaekwondo
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotarkkaavaisuus
dc.subject.ysomotorinen oppiminen
dc.subject.ysotaekwondo
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysoattention
dc.subject.ysomotor learning
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright