Tarkkaavaisuuden suuntaamisen ohjeiden merkitys etujalan sivupotkun suoritukseen 10–15-vuotiailla taekwondokilpailijoilla
Tekijät
Päivämäärä
2019Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Valmentaja voi ohjata urheilijan tarkkaavaisuutta suorituksen aikana urheilijan kehon
sisäpuolelle (IFA) tai ulkopuolelle (EFA). Monissa tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että EFA-ohjeet olisivat yhteydessä parempiin suorituksiin. Tutkimuksista pääosa on kuitenkin tehty aikusilla osallistujilla, kun taas lapsilla aihetta on tutkittu vähemmän. Näyttö EFA-ohjeiden ja paremman suorituksen yhteydestä on ristiriitaista.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää onko tarkkaavaisuuden ulkoisen suuntaamisen
ohjeistamisella ja paremmalla taekwondon etujalan hyökkäävän sivupotkun suorituksella yhteyttä 10–15-vuotiailla taekwondokilpailijoilla. Työ on koostettu kahdesta osioista: kirjallisuuskatsauksesta ja tutkimusartikkelista. Kirjallisuuskatsauksessa on perusteltu tehdyn tutkimuksen tarkoitus ja taustoja. Artikkelissa on tiivistetty aiempi tutkimustieto tarkkaavaisuuden suuntaamisesta, käytetyt tutkimusmenetelmät, tulokset ja tulosten pohdinta.
Osiot ovat järjestyksessä: 1. Kirjallisuuskatsaus, 2. Tutkimusartikkeli.
Kirjallisuuskatsausosiossa on tarkasteltu tarkkaavaisuuden suuntaamisen tutkimuskenttää suorituksen ja oppimisen näkökulmasta eri kohderyhmillä ja tehtävissä. Osiossa on käsitelty myös valmentajan ohjeiden- ja palautteenantoa, aistien merkitystä liikkeen säätelyssä, sekä tutkimuksessa tehtävänä olevan taekwondon etujalan sivupotkun teknistä ja motorista suoritusta.
...
According to previous studies, instructing external focus of attention (EFA) seems to lead to better immediate performance than using internal focus of attention (IFA) in adults. The subject is less studied in children and those results have been more controversial. This study investigated if EFA-instructions are connected to better kicking performance than IFA-instructions among 10–15-year old taekwondo competitors.
Seven international level, 19 national level and 14 sub-national level Finnish and Estonian taekwondo competitors (N=40) participated in this study. Each one carried out the same test procedures, including three rounds of 12 front leg cut kicks. During the first control round (CON), no attentional focus instructions were given. For two remaining rounds attentional focus instructions were given in changing order CON / IFA / EFA or CON / EFA / IFA. In this study, the kicking performance was measured by its mean impact forces, missed hits and scored points.
No statistically significant difference in performance was found between rounds of EFA and IFA. However, non-international level competitors benefitted EFA-instructions by kicking higher mean impact forces compared to CON (p=0.018). Within that group, no statistically significant difference was found between CON- and IFA- rounds or between EFA- and IFA- rounds.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Instructions for External Focus of Attention Improved Taekwondo Kicking Performance Only Among Less Skilled Youth
Siltanen, Simo; Bottas, Reijo (SAGE Publications, 2022)External focus of attention (EFA) studies among children have yielded more equivocal results than have those among adults. Some investigators have found an internal focus of attention (IFA) advantage in children and have ... -
Pesäpallon yliolanheiton tehokkuus ja oppiminen tarkkaavaisuuden suuntaamisen näkökulmasta
Määttälä, Juho (2012)Juho Määttälä. Pesäpallon yliolanheiton tehokkuus ja oppiminen tarkkaavaisuuden suuntaamisen näkökulmasta. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakas-vatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto. 69 s. Aikaisemmissa ... -
Joint attention behaviour in remote collaborative problem solving : exploring different attentional levels in dyadic interaction
Pöysä-Tarhonen, Johanna; Awwal, Nafisa; Häkkinen, Päivi; Otieno, Suzanne (Springer, 2021)The current article describes an exploratory study that focussed on joint attention behaviour—the basis of interaction predicting productive collaboration—to better understand collaborative problem solving, particularly ... -
From monitoring to sharing of attention in dyadic interaction : The affordances of gaze data to better understand social aspects of remote collaborative problem solving
Pöysä-Tarhonen, Johanna; Awwal, Nafisa; Häkkinen, Päivi; Otieno, Suzanne (Asia-Pacific Society for Computers in Education, 2020)This paper aims to better understand the social aspects of collaborative problem solving (CPS) through studying joint attention behaviour (JAB) in an online game–like environment. To capture these behaviours and exemplify ... -
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.