dc.contributor.advisor | Bottas, Reijo | |
dc.contributor.author | Siltanen, Simo | |
dc.date.accessioned | 2019-03-26T08:20:07Z | |
dc.date.available | 2019-03-26T08:20:07Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63275 | |
dc.description.abstract | Valmentaja voi ohjata urheilijan tarkkaavaisuutta suorituksen aikana urheilijan kehon
sisäpuolelle (IFA) tai ulkopuolelle (EFA). Monissa tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että EFA-ohjeet olisivat yhteydessä parempiin suorituksiin. Tutkimuksista pääosa on kuitenkin tehty aikusilla osallistujilla, kun taas lapsilla aihetta on tutkittu vähemmän. Näyttö EFA-ohjeiden ja paremman suorituksen yhteydestä on ristiriitaista.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää onko tarkkaavaisuuden ulkoisen suuntaamisen
ohjeistamisella ja paremmalla taekwondon etujalan hyökkäävän sivupotkun suorituksella yhteyttä 10–15-vuotiailla taekwondokilpailijoilla. Työ on koostettu kahdesta osioista: kirjallisuuskatsauksesta ja tutkimusartikkelista. Kirjallisuuskatsauksessa on perusteltu tehdyn tutkimuksen tarkoitus ja taustoja. Artikkelissa on tiivistetty aiempi tutkimustieto tarkkaavaisuuden suuntaamisesta, käytetyt tutkimusmenetelmät, tulokset ja tulosten pohdinta.
Osiot ovat järjestyksessä: 1. Kirjallisuuskatsaus, 2. Tutkimusartikkeli.
Kirjallisuuskatsausosiossa on tarkasteltu tarkkaavaisuuden suuntaamisen tutkimuskenttää suorituksen ja oppimisen näkökulmasta eri kohderyhmillä ja tehtävissä. Osiossa on käsitelty myös valmentajan ohjeiden- ja palautteenantoa, aistien merkitystä liikkeen säätelyssä, sekä tutkimuksessa tehtävänä olevan taekwondon etujalan sivupotkun teknistä ja motorista suoritusta. | fi |
dc.description.abstract | According to previous studies, instructing external focus of attention (EFA) seems to lead to better immediate performance than using internal focus of attention (IFA) in adults. The subject is less studied in children and those results have been more controversial. This study investigated if EFA-instructions are connected to better kicking performance than IFA-instructions among 10–15-year old taekwondo competitors.
Seven international level, 19 national level and 14 sub-national level Finnish and Estonian taekwondo competitors (N=40) participated in this study. Each one carried out the same test procedures, including three rounds of 12 front leg cut kicks. During the first control round (CON), no attentional focus instructions were given. For two remaining rounds attentional focus instructions were given in changing order CON / IFA / EFA or CON / EFA / IFA. In this study, the kicking performance was measured by its mean impact forces, missed hits and scored points.
No statistically significant difference in performance was found between rounds of EFA and IFA. However, non-international level competitors benefitted EFA-instructions by kicking higher mean impact forces compared to CON (p=0.018). Within that group, no statistically significant difference was found between CON- and IFA- rounds or between EFA- and IFA- rounds. | en |
dc.format.extent | 62 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tarkkaavaisuuden suuntaaminen | |
dc.subject.other | ohjeistus | |
dc.subject.other | sivupotku | |
dc.title | Tarkkaavaisuuden suuntaamisen ohjeiden merkitys etujalan sivupotkun suoritukseen 10–15-vuotiailla taekwondokilpailijoilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201903261960 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | taekwondo | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | tarkkaavaisuus | |
dc.subject.yso | motorinen oppiminen | |
dc.subject.yso | taekwondo | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | attention | |
dc.subject.yso | motor learning | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |
dc.type.okm | G2 | |