Show simple item record

dc.contributor.advisorSavolainen, Hannu
dc.contributor.authorPietilä, Niina
dc.date.accessioned2019-03-20T08:18:57Z
dc.date.available2019-03-20T08:18:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63230
dc.description.abstractTämän Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielman tutkimuskohteena oli luokkien työrauha, jota tarkasteltiin opettajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää opettajan sukupuolen ja työkokemuksen sekä luokan monimuotoisuuden, oppilaiden käyttäytymisongelmien ja luokan työrauhan välistä yhteyttä. Haluttiin myös tutkia, työrauhan ylläpitoon kuluvaa osuutta oppitunneista sekä selvittää oppituntien aikaiset ja oppituntien ulkopuoliset tilanteet, joissa opettajat kokivat käyttäytymisongelmat kaikkein haittaavimmiksi. Tutkimus on osa laajempaa Jyväskylän yliopistossa vuosina 2014-2018 tehtyä interventiotutkimusta. Alkuperäinen tutkimusaineisto koostui sähköisestä kyselystä, johon vastasivat työnsä kehittämisestä kiinnostuneet alakoulun opettajat, jotka olivat ilmoittautuneet Niilo Mäki Instituutin järjestämään koulutukseen "Yleinen tuki oppilaiden käyttäytymisen tukemiseen; miten toimia levottoman luokan kanssa”. Tähän tutkimukseen käytettiin osa koulutuksen vaikuttavuuden seurannan lähtötasomittauksella saadusta aineistosta. Tutkimukseen päätyivät 110 opettajan vastaukset. Tutkimus osoitti, että sekä oppituntien aikana että niiden ulkopuolella ilmenevä häiriökäyttäytyminen ja oppilaiden tarkkaavuuden ja käyttäytymisen ongelmat ovat merkitsevästi yhteydessä luokkien työrauhaan. Opettajan taustatekijöillä tai muilla luokan taustatekijöillä ei ole tilastollisesti merkitsevää yhteyttä työrauhaan.fi
dc.format.extent49
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertyörauha
dc.subject.otheropettajanäkökulma
dc.subject.otherluokkatilanne
dc.titleLuokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät : opettajan näkökulma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903201909
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoongelmakäyttäytyminen
dc.subject.ysokäyttäytyminen
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppitunnit
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt
dc.subject.ysoluokat
dc.subject.ysoluokkatyöskentely
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record