Esiopetusikäisten lasten lukivalmiuksien minäpystyvyys
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella, onko esiopetusikäisten tyttöjen ja poikien lukivalmiuksien minäpystyvyydessä eroja sekä sitä minkälainen minäpystyvyys esiopetusikäisillä lapsilla on keskimäärin. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, kykenivätkö esiopetusikäiset lapset arvioimaan lukivalmiuksien minäpystyvyyttään taitojensa mukaisesti ja oliko tyttöjen ja poikien välillä eroja kyvyssä arvioida minäpystyvyyttä suhteessa taitoihin. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 40 esiopetuksessa olevaa lasta, joista 21 oli tyttöjä ja 19 poikia. Lapsilta kysyttiin heidän arvioitaan lukivalmiuksien minäpystyvyydestä. Lisäksi lapset tekivät kuusi heidän lukivalmiuksien taitotasoaan kartoittavaa tehtävää, jotta voitiin arvioida olivatko lasten minäpystyvyysarviot yhteydessä taitotasoon. Aineisto analysoitiin monisuuntaisella varianssianalyysilla. Tulosten mukaan esiopetusikäisten lasten minäpystyvyys oli melko hyvä. Pojat kokivat minäpystyvyytensä kirjainten nimeämisen ja sanojen lukemisen osalta paremmiksi kuin tytöt. Kun tarkasteltiin lasten kykyä arvioida taitotasoa suhteessa minäpystyvyyteen havaittiin, että sanojen lukemisen osalta taitavimpien lasten minäpystyvyys oli tilastollisesti merkitsevästi parempi kuin keskivertaiset taidot omaavien lasten. Tyttöjen ja poikien välillä ei ollut eroa siinä, kuinka taitotaso oli yhteydessä minäpystyvyysarviointeihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Polku lukutaitoon : neljän lapsen kokemuksia lukemaan oppimisesta
Kaisla, Tytti; Rautiainen, Anita (2001) -
Dysleksiariski oppimisen haasteena : fonologisen tietoisuuden interventio ja lukemaan oppiminen
Ketonen, Ritva (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Vertaissuhdevaikeudet, kielelliset taidot ja lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen
Vartiainen, Jere (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kaveritorjunnan ja kielellisen kehityksen yhteyttä peruskoulun kolmena ensimmäisenä vuonna. Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kaveritorjunnan yhteyttä esikoulussa mitattuihin lukemisen ... -
Tietokonepeli espanjankielisten lasten lukemaan oppimisen harjoittajana Chilessä
Rinne, Maria (2008) -
Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
Marttila, Juho Salomoni (2016)Lukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sekä opitaan että opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsellään on merkittävä rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.