University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vertaissuhdevaikeudet, kielelliset taidot ja lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen

Thumbnail
View/Open
320.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vartiainen, Jere
Date
2011
Discipline
PsykologiaPsychology

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kaveritorjunnan ja kielellisen kehityksen yhteyttä peruskoulun kolmena ensimmäisenä vuonna. Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kaveritorjunnan yhteyttä esikoulussa mitattuihin lukemisen esitaitoihin ensimmäisellä luokalla, luetun ymmärtämiseen ensimmäisellä, toisella ja kolmannella luokalla sekä tuottavaan kirjoittamiseen toisella luokalla. Lisäksi ensimmäisellä luokalla tutkittiin vastavuoroisten ystävyyssuhteiden yhteyttä lukemisen esitaitoihin. Kaikkia näitä taitoja mitattiin kirjallisilla testeillä, joita oppilaat täyttivät koululuokassa koulutettujen tutkijoiden valvonnan alaisena. Tutkimus perustuu vuosina 2006–2010 toteutettuun pitkittäistutkimukseen, joka on osa laajempaa Alkuportaat-tutkimushanketta. Tutkittavana olivat oppilaat Kuopion (799 oppilasta) ja Laukaan (244 oppilasta) alueilta, eli n= 1043. Tutkittavista poikia oli 53,1 % ja tyttöjä 46,9 %. Ensimmäisellä luokalla torjutut suoriutuivat lukemisen esitaitotehtävissä ei-torjuttuja heikommin tilastollisesti merkitsevästi kolmessa tehtävässä kahdeksasta, mutta myös muiden tehtävien kohdalla suunta oli se, että torjutut suoriutuivat ei-torjuttuja heikommin. Lisäksi, torjunnalla oli mitattuihin taitoihin suurempi vaikutus kuin sillä, oliko lapsella vastavuoroisia kaverisuhteita vai ei. Kroonisesti torjuttujen lasten luetun ymmärtämisen taso oli selvästi heikompi kuin ei-torjutuilla tai ei-kroonisesti torjutuilla, mutta kroonisesti torjutut kehittyivät muita ryhmiä nopeammin peruskoulun kolmen ensimmäisen vuoden aikana. Tuottavan kirjoittamisen tehtävässä kroonisesti torjutut kirjoittivat selkeästi vähemmän koherentteja tekstejä kuin ei-torjutut ja ei-kroonisesti torjutut. Tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että torjunnalla on negatiivinen yhteys lasten lukemaan ja kirjoittamaan oppimiseen, ja lisäksi on syytä uskoa, että pitkään jatkunut torjunta vaikuttaa lapsiin lyhytkestoista enemmän. ...
Keywords
kouluikäiset kaverit torjunta lukemaan oppiminen kirjoittamaan oppiminen ystävät lukeminen kirjoittaminen oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202291320

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23996]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kielelliset erityisvaikeudet ja lukemaan oppiminen 

    Siiskonen, Tiina (Jyväskylän yliopisto, 2010)
     
  • Polku lukutaitoon : neljän lapsen kokemuksia lukemaan oppimisesta 

    Kaisla, Tytti; Rautiainen, Anita (2001)
  • Dysleksiariski oppimisen haasteena : fonologisen tietoisuuden interventio ja lukemaan oppiminen 

    Ketonen, Ritva (Jyväskylän yliopisto, 2010)
  • Parental involvement and children ́s academic skills 

    Silinskas, Gintautas (University of Jyväskylä, 2012)
  • Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lukemaan opettamisesta pohjoissaamen kielellä 

    Kotavuopio, Laura (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin mitä lukemaanopettamismenetelmiä ja oppimateriaaleja Suomessa ja Norjassa toimivat pohjoissaamen kielen opettajat käyttävät alkuopetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre