Show simple item record

dc.contributor.advisorVälisaari, Jouni
dc.contributor.authorKohvakka, Lasse
dc.date.accessioned2019-03-18T10:50:42Z
dc.date.available2019-03-18T10:50:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63179
dc.description.abstractTässä Pro gradu -tutkielmassa kehitettiin pedagogista tukimateriaalia Jyväskylän yliopiston kemian laitoksen jatko-opiskelijoille heidän opetustyönsä tueksi. Pro gradu -tutkielman kokeellisessa osassa käytettiin menetelmänä kehittämistutkimusta. Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään kemian oppimista ja kokeellista opetusta. Lisäksi käsitellään tohtorikoulutusta kemian laitoksella sekä tohtorikoulutettavien opetustyötä. Jatko-opiskelijoiden opetustyön voidaan katsoa olevan merkittävä osa kemian laitoksen opetusta. Kirjallisessa osassa esitellään myös erilaisia oppimiskäsityksiä sekä opetusmalleja. Lopuksi tutustutaan tutkimuksiin, joissa on kehitetty jatko-opiskelijoiden opetusta ja kehittämistutkimuksen teoriaan. Tutkielman kokeellinen osa suoritettiin kehittämistutkimuksena, joka jakautui kolmeen osaan. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin alkukartoitus tutkimusaiheeseen liittyen käyttämällä menetelminä haastattelu- ja kyselytutkimusta. Tutkimuksen toisessa vaiheessa haastatteluista ja kyselystä saatuja tuloksia analysoitiin, ja niiden pohjalta kehitettiin teorioita suunniteltavaa tukimateriaalia varten. Tutkimuksen kolmantena ja viimeisenä vaiheena suunniteltiin ja toteutettiin pedagoginen tukimateriaali. Materiaali on suunnattu kemian laitoksen jatko-opiskelijoille heidän opetustyönsä tueksi ja sen tarkoituksena on antaa pedagogisia neuvoja sekä teorioita opetukseen ja sen kehittämiseen. Suunniteltuun pedagogiseen tukimateriaaliin sisällytettiin tietoa esimerkiksi kemiallisen tiedon kolmitasosta, opetuksen suunnittelusta sekä erilaisista lähestymistavoista opetukseen. Lisäksi materiaalissa esitellään esimerkkejä erilaisiin ryhmänhallintatilanteisiin ja myös ohjaavia neuvoja niiden ratkaisemiseen.fi
dc.format.extent112
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkemian oppiminen
dc.titlePedagogisen tuen kehittäminen kemian jatko-opiskelijoiden opetustyön tueksi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903181885
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysotohtorikoulutus
dc.subject.ysokehittämistutkimus
dc.subject.ysokorkeakoulupedagogiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record