Show simple item record

dc.contributor.advisorKautto-Knape, Erja
dc.contributor.authorVillanen, Hanna
dc.date.accessioned2019-03-18T09:53:10Z
dc.date.available2019-03-18T09:53:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63172
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on suomea toisena kielenä puhuvien oppilaiden saama yleinen tuki yleisopetuksessa luokanopettajien kokemana. Aihe oli ajankohtainen, sillä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa kasvaa ja aiemmin tutkimuksissa on todettu, että maahanmuuttajataustaiset oppilaat suoriutuvat koulussa keskimäärin muita heikommin. Tässä tutkimuksessa painottui oppilaan saama tuki erityisesti heikomman kielitaidon ja erilaisen kulttuuritaustan kannalta. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa, joista kolme oli opettanut luokassaan vain yhtä tai muutamaa ja kolme opettajaa puolestaan useita suomea toisena kielenä puhuvia oppilaita. Opettajat haastateltiin syvähaastattelun avulla ja tutkimusaineisto analysoitiin fenomenologisella analyysimenetelmällä. Tulosten mukaan suomea toisena kielenä puhuvan oppilaan yleinen tuki jakautui neljään osa-alueeseen: perhe osana oppilaan tukea, oppilaan moninaisten tuen tarpeiden tunnistaminen, vertaisohjauksen mahdollistaminen ja opettajan valmiudet suomea toisena kielenä puhuvan oppilaan tukemiseen. Tuloksissa korostui vähäisten resurssien vaikutus tarvittavan tuen antamiseen sekä opettajien kokemus omasta osaamisesta. Useat tutkimustulokset tukivat tästä tutkimuksesta saatuja tuloksia. Opettajat osaavat antaa tukea suomea toisena kielenä puhuville oppilaille, mutta kehitettävää on silti muun muassa opettajien osaamisessa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta, soveltuvien oppimateriaalien saatavuudessa sekä oppilaan oman äidinkielen ja toisen kielen opetuksen tarjoamisessa.fi
dc.format.extent73
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheryleinen tuki
dc.subject.othermaahanmuuttajataustaiset oppilaat
dc.titleLuokanopettajien kokemuksia suomea toisena kielenä puhuvien oppilaiden saamasta yleisestä tuesta yleisopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903181882
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysoyleisopetus
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysomaahanmuuttajatausta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record