Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKettunen, Tarja
dc.contributor.authorJussila, Liisa
dc.date.accessioned2019-03-04T09:16:33Z
dc.date.available2019-03-04T09:16:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63006
dc.description.abstractKokemusasiantuntijan vastaanotolla asiakasta tuetaan erilaisissa terveyteen ja terveyspalveluihin liittyvissä asioissa. Kokemusasiantuntija on henkilö, jolla on omakohtaista kokemusta sairastamisesta ja terveyspalveluista, ja hän on saanut koulutuksen kokemusasiantutijan tehtäviin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kokemusasiantuntijan vastaanoton sisältöjä, vastaanoton vaikutuksia asiakkaan terveyteen ja hyvinvointiin sekä asiakkaiden kokemusta vastaanotosta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnan kehittämiseksi. Aineisto koostui vastaanottokäynneistä tehdyistä kirjauksista (n=73), vastaanottojakson alussa ja lopussa tehdyistä asiakkaiden terveyttä ja hyvinvointia kartoittavista kyselyistä (n=25) sekä asiakkaiden kokemusta ja tyytyväisyyttä koskevista kyselyistä (n=13). Terveyttä ja hyvinvointia kartoittavassa kyselyssä arvoitiin koettua terveydentilaa, tyytyväisyyttä elämään, sosiaalista tukea, minäpystyvyyttä sekä terveystottumuksia. Käyntikirjaukset ja asiakkaiden kokemusta ja tyytyväisyyttä koskevan kyselyn avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sisällön erittelyn menetelmällä. Asiakkaiden terveyttä ja hyvinvointia kartoittavien kyselyiden vastaukset analysoitiin muodostamalla frekvenssijakaumat sekä Marginal Homogeneity -testillä, kun muuttuja oli kategorinen, ja Wilcoxon Signed Rank -testillä, kun muuttuja oli jatkuva. Kokemusasiantuntijan vastaanotolle osallistuneista asiakkaista valtaosa oli naisia, ja selvästi yli puolet oli iältään yli 60-vuotiaita. Vastaanotolla käsiteltiin hyvin laajasti terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä erilaisia haasteita. Asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa ei tapahtunut tilastollisesti merkitsevää muutosta kokemusasiantuntijan vastaanottokäyntien aikana. Asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa tukeen. Tämän tutkimuksen perusteella kokemusasiantuntijan vastaanoton vaikutuksista asiakkaan terveyteen ja hyvinvointiin ei voida tehdä luotettavia johtopäätöksiä. Suuremmalla otannalla ja pidemmällä seuranta-ajalla terveysvaikutukset voisivat tulla esiin.fi
dc.format.extent72
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleKokemusasiantuntijan vastaanotto : tapaustutkimus vastaanoton sisällöistä, asiakkaiden kokemuksista sekä muutoksista asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903041709
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysotapaustutkimus
dc.subject.ysokokemusasiantuntijat
dc.subject.ysovertaistoiminta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot