Kokemusasiantuntijan vastaanotto : tapaustutkimus vastaanoton sisällöistä, asiakkaiden kokemuksista sekä muutoksista asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kokemusasiantuntijan vastaanotolla asiakasta tuetaan erilaisissa terveyteen ja terveyspalveluihin liittyvissä asioissa. Kokemusasiantuntija on henkilö, jolla on omakohtaista kokemusta sairastamisesta ja terveyspalveluista, ja hän on saanut koulutuksen kokemusasiantutijan tehtäviin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kokemusasiantuntijan vastaanoton sisältöjä, vastaanoton vaikutuksia asiakkaan terveyteen ja hyvinvointiin sekä asiakkaiden kokemusta vastaanotosta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnan kehittämiseksi.
Aineisto koostui vastaanottokäynneistä tehdyistä kirjauksista (n=73), vastaanottojakson alussa ja lopussa tehdyistä asiakkaiden terveyttä ja hyvinvointia kartoittavista kyselyistä (n=25) sekä asiakkaiden kokemusta ja tyytyväisyyttä koskevista kyselyistä (n=13). Terveyttä ja hyvinvointia kartoittavassa kyselyssä arvoitiin koettua terveydentilaa, tyytyväisyyttä elämään, sosiaalista tukea, minäpystyvyyttä sekä terveystottumuksia. Käyntikirjaukset ja asiakkaiden kokemusta ja tyytyväisyyttä koskevan kyselyn avointen kysymysten vastaukset analysoitiin sisällön erittelyn menetelmällä. Asiakkaiden terveyttä ja hyvinvointia kartoittavien kyselyiden vastaukset analysoitiin muodostamalla frekvenssijakaumat sekä Marginal Homogeneity -testillä, kun muuttuja oli kategorinen, ja Wilcoxon Signed Rank -testillä, kun muuttuja oli jatkuva.
Kokemusasiantuntijan vastaanotolle osallistuneista asiakkaista valtaosa oli naisia, ja selvästi yli puolet oli iältään yli 60-vuotiaita. Vastaanotolla käsiteltiin hyvin laajasti terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä erilaisia haasteita. Asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa ei tapahtunut tilastollisesti merkitsevää muutosta kokemusasiantuntijan vastaanottokäyntien aikana. Asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa tukeen. Tämän tutkimuksen perusteella kokemusasiantuntijan vastaanoton vaikutuksista asiakkaan terveyteen ja hyvinvointiin ei voida tehdä luotettavia johtopäätöksiä. Suuremmalla otannalla ja pidemmällä seuranta-ajalla terveysvaikutukset voisivat tulla esiin.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25585]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kiinalaisen kaunokirjallisuuden suomennokset 1900-luvulla : kääntämisen ja vastaanoton kulttuurinen konteksti
Saarti, Jarmo (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Säveltäjä Olavi Pesonen: elämän, toiminnan ja teosten vastaanoton tarkastelua vuosina 1909-1959
Pesonen, Marja-Liisa (2002) -
Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta
Rask, Linda-Maria (2018)Rask, L-M. 2018. Terveydenhuollon ammattilaisten ja asiakkaiden näkemyksiä kokemusasiantuntijan vastaanottotoiminnasta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu –tutkielma, 32 s., ... -
Mielenterveyspalveluita käyttävien asiakkaiden ja heidän työntekijöidensä näkemyksiä siitä mikä asiakkaan vointia kohentaa
Raudaskoski, Katja; Keränen, Aino-Elina; Bergström, Tomi (Suomen perheterapiayhdistys ry, 2022)Tämän kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikuispsykiatrian poliklinikan asiakkaiden ja heidän hoitavien työntekijöidensä näkemyksiä asioista, jotka ovat kohentaneet tai jotka saattaisivat kohentaa asiakkaan vointia.