Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorEkström, Nora
dc.contributor.authorHynynen, Marja-Leena
dc.date.accessioned2019-03-04T09:12:01Z
dc.date.available2019-03-04T09:12:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63005
dc.description.abstractKirjoittamisen fyysiset työvälineet ovat muuttuneet paljon niistä ajoista, kun kirjoittaminen keksittiin, ja nykyisin muutos tuntuu olevan entistä nopeampaa. Elämme vaihetta, jossa näppäimistöt ovat suurelta osin syrjäyttäneet kynän. Toisaalta on myös kehitetty jo tekniikkaa, joka korvaa näppäimistön. Oletan silti, että kynälle ja paperille on edelleen oma paikkansa ja tehtävänsä. Tarkastelen tutkielmassani käsin kirjoittamisen erityispiirteitä. Minua kiinnostaa, mikä merkitys käsin kirjoittamisella on kirjoittajalle, ja miten kynän käyttäminen vaikuttaa kirjoittajaan. Tutkielmani on muodoltaan kirjallisuuskatsaus. Olen hakenut siihen tieteellistä tutkimustietoa neuropsykologian, kasvatuspsykologian, luovuustutkimuksen ja muiden tieteenalojen julkaisuista. Lisäksi olen poiminut mukaan aineistoesimerkkejä kirjailijahaastatteluista ja kirjoittamisen oppaista. Käsin kirjoittaminen edistää luovuutta. Se voi myös olla hyvin terapeuttista ja sillä voi olla rentouttava ja stressiä lievittävä vaikutus. Näistä asioista tarvittaisiin lisää tutkimusta. Useissa tutkimuksissa on saatu näyttöä siitä, että käsin kirjoittaminen edistää asioiden oppimista ja muistamista. Esimerkiksi luentomuistiinpanojen kirjoittaminen käsin edellyttää aktiivista aivotyötä ja kuullun tiedon muokkaamista tiiviimpään muotoon. Prosessin aikana tieto painuu hyvin muistiin. Tätä prosessointia ei juurikaan tapahdu tietokoneella kirjoitettaessa, koska nopea kirjoittaminen mahdollistaa luennon kirjaamisen lähes sanatarkasti. Nähdäkseni huonoin vaihtoehto on se, että opiskelija istuu passiivisena seuraamassa opetusta eikä tee lainkaan muistiinpanoja. Siksi suosittelen, että opettajat kannustaisivat opiskelijoita kirjoittamaan muistiinpanoja käsin.fi
dc.format.extent22
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkirjoittaja
dc.subject.otherkäsin kirjoittaminen
dc.subject.otherhienomotoriikka
dc.subject.othersensomotoriikka
dc.titleKäsin kirjoittamisen hyvät puolet
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903041708
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjoittaminenfi
dc.contributor.oppiaineCreative writingen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3041
dc.subject.ysohenkinen hyvinvointi
dc.subject.ysokäsityö (toiminta)
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysomuisti (kognitio)
dc.subject.ysotyövälineet
dc.subject.ysokirjoitusvälineet
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysonäppäimistöt
dc.subject.ysoluova kirjoittaminen
dc.subject.ysokynät
dc.subject.ysoterapeuttinen kirjoittaminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright