Käsin kirjoittamisen hyvät puolet
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kirjoittamisen fyysiset työvälineet ovat muuttuneet paljon niistä ajoista, kun kirjoittaminen keksittiin, ja nykyisin muutos tuntuu olevan entistä nopeampaa. Elämme vaihetta, jossa näppäimistöt ovat suurelta osin syrjäyttäneet kynän. Toisaalta on myös kehitetty jo tekniikkaa, joka korvaa näppäimistön. Oletan silti, että kynälle ja paperille on edelleen oma paikkansa ja tehtävänsä.
Tarkastelen tutkielmassani käsin kirjoittamisen erityispiirteitä. Minua kiinnostaa, mikä merkitys käsin kirjoittamisella on kirjoittajalle, ja miten kynän käyttäminen vaikuttaa kirjoittajaan.
Tutkielmani on muodoltaan kirjallisuuskatsaus. Olen hakenut siihen tieteellistä tutkimustietoa neuropsykologian, kasvatuspsykologian, luovuustutkimuksen ja muiden tieteenalojen julkaisuista. Lisäksi olen poiminut mukaan aineistoesimerkkejä kirjailijahaastatteluista ja kirjoittamisen oppaista.
Käsin kirjoittaminen edistää luovuutta. Se voi myös olla hyvin terapeuttista ja sillä voi olla rentouttava ja stressiä lievittävä vaikutus. Näistä asioista tarvittaisiin lisää tutkimusta.
Useissa tutkimuksissa on saatu näyttöä siitä, että käsin kirjoittaminen edistää asioiden oppimista ja muistamista. Esimerkiksi luentomuistiinpanojen kirjoittaminen käsin edellyttää aktiivista aivotyötä ja kuullun tiedon muokkaamista tiiviimpään muotoon. Prosessin aikana tieto painuu hyvin muistiin. Tätä prosessointia ei juurikaan tapahdu tietokoneella kirjoitettaessa, koska nopea kirjoittaminen mahdollistaa luennon kirjaamisen lähes sanatarkasti. Nähdäkseni huonoin vaihtoehto on se, että opiskelija istuu passiivisena seuraamassa opetusta eikä tee lainkaan muistiinpanoja. Siksi suosittelen, että opettajat kannustaisivat opiskelijoita kirjoittamaan muistiinpanoja käsin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kirjoittamisen opettajan kertomus : kirjoittamisen opettamisesta kognitiiviselta pohjalta
Ekström, Nora (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Erään kirjan hautaustarina : miten minusta tuli kirjoittaja
Mantere, Hanna-Mari (2021)Sain kustannussopimuksen esikoiskirjalleni ensiyrittämällä. Kolme vuotta myöhemmin purin sopimuksen ja sen tehdessäni tunsin huojennusta. Miksi? Tutkielmassani tarkastelen tätä kirjan kirjoittamisen prosessia, joka toisaalta ... -
Assosiaatioiden ilotulituksesta koherentiksi kertomukseksi : kaksisuuntainen mielialahäiriö ja omaelämäkerrallisen kirjoittamisen terapeuttiset mahdollisuudet
Rantakylä, Outi (2016)Tässä tutkimuksessa tutkin omaelämäkerrallisen kirjoittamisen terapeuttisia mahdollisuuksia osana kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kuntoutumista. Tutkimukseni pohjaa terapeuttisesta kirjoittamisesta ja omaelämäkerrallisesta ... -
Onko kirjoittamisen ilolle tilaa?
Rautiainen, Anne Mari (Department of Music, Art and Culture Studies, 2016) -
Kirjoittaja on potilaan omainen : katsaus
Niemi-Pynttäri, Risto (Department of Music, Art and Culture Studies, 2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.