Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPeurala, Sonja
dc.date.accessioned2019-03-04T07:22:37Z
dc.date.available2019-03-04T07:22:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/63002
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten ICT eli informaatio- ja viestintäteknologia alan organisaatioissa opitaan ja mihin työntekijät ovat sitoutuneet. Samalla tutkimuksessa kartoitetaan niitä organisaation tekijöitä, jotka voivat tukea tai estää työntekijöiden oppimista ja sitoutumista. ICT-alan nopean kehittymisen takia oppimisen tutkiminen on tärkeää kyseisessä kontekstissa, samoin kuin osaamisen säilyttämiseen eli työntekijöiden sitoutumiseen liittyvien tekijöiden tutkiminen. Ilmiötä tarkastellaan tässä tutkimuksessa ICT-alalla työuransa alussa olevien työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimusaineisto koos-tuu 11 Hermo-hankkeen yhteydessä kerätyistä haastattelusta. Aineisto analysoitiin laadullisin sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla. Löydösten mukaan oppiminen on ICT-alan organisaatiossa jatkuvaa ja työn ohessa tapahtuvaa. Informaalin oppimisen lisäksi organisaatioissa on havaittavissa non-formaalia ja formaalia oppimista. Ensisijainen sitoutumisen kohde uransa alussa oleville tulosten perusteella on oma ura ja osaamisen kehittäminen. Organisaatioon sitoutuminen on laskelmoivaa, eli organisaatioon sitoudutaan niin kauan, kun se tukee omaa kehittymistä eikä organisaatiosta lähteminen ole kannattavaa. Löydösten perusteella uransa alussa olevat ICT-alan työntekijät omaavat vahvan oppimisorientaation ja työn jatkuvan oppimisen vaatimus on työntekijöille kuin itsestäänselvyys. Organisaatioiden odotetaan tukevan työntekijöiden oppimista, ja tärkeää on etenkin esimiehiltä saatu palaute tehdystä työstä. Oppiminen onkin merkittävä tekijä vahvan oppimisorientaation omaavien työntekijöiden organisaatioon sitoutumisessa.fi
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherICT
dc.subject.othertietointensiivinen organisaatio
dc.titleOppimisen ja sitoutumisen tukeminen työuran alussa ICT-alan organisaatioissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201903041705
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysositoutuminen
dc.subject.ysotyöntekijät
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoorganisaatiot (järjestelmät)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot