Oppimisen ja sitoutumisen tukeminen työuran alussa ICT-alan organisaatioissa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten ICT eli informaatio- ja viestintäteknologia alan organisaatioissa opitaan ja mihin työntekijät ovat sitoutuneet. Samalla tutkimuksessa kartoitetaan niitä organisaation tekijöitä, jotka voivat tukea tai estää työntekijöiden oppimista ja sitoutumista. ICT-alan nopean kehittymisen takia oppimisen tutkiminen on tärkeää kyseisessä kontekstissa, samoin kuin osaamisen säilyttämiseen eli työntekijöiden sitoutumiseen liittyvien tekijöiden tutkiminen. Ilmiötä tarkastellaan tässä tutkimuksessa ICT-alalla työuransa alussa olevien työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimusaineisto koos-tuu 11 Hermo-hankkeen yhteydessä kerätyistä haastattelusta. Aineisto analysoitiin laadullisin sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla.
Löydösten mukaan oppiminen on ICT-alan organisaatiossa jatkuvaa ja työn ohessa tapahtuvaa. Informaalin oppimisen lisäksi organisaatioissa on havaittavissa non-formaalia ja formaalia oppimista. Ensisijainen sitoutumisen kohde uransa alussa oleville tulosten perusteella on oma ura ja osaamisen kehittäminen. Organisaatioon sitoutuminen on laskelmoivaa, eli organisaatioon sitoudutaan niin kauan, kun se tukee omaa kehittymistä eikä organisaatiosta lähteminen ole kannattavaa.
Löydösten perusteella uransa alussa olevat ICT-alan työntekijät omaavat vahvan oppimisorientaation ja työn jatkuvan oppimisen vaatimus on työntekijöille kuin itsestäänselvyys. Organisaatioiden odotetaan tukevan työntekijöiden oppimista, ja tärkeää on etenkin esimiehiltä saatu palaute tehdystä työstä. Oppiminen onkin merkittävä tekijä vahvan oppimisorientaation omaavien työntekijöiden organisaatioon sitoutumisessa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työssä sitoutuminen ja sitä tukeva oppiminen ICT-alan organisaatiossa
Nupponen, Marjut (2018)Tämän pro gradu -työn tarkoituksena oli selvittää, minkälaista ICT-alan työntekijöiden sitoutuminen on sekä avata sitoutumisen ja oppimisen välistä suhdetta työpaikalla. Aiheesta on vielä kovin vähän laadullista tutkimusta. ... -
Reklamaatioiden hyödyntäminen ketteryyteen pyrkivissä organisaatioissa
Rönkkö, Samuel (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata ja laadullisesti selittää, miten reklamaatioihin suhtaudutaan ketteryyteen pyrkivissä organisaatiossa ja miten ne nähdään toiminnan kehittämisen kautta. Mukaan otetaan ... -
Johtajasta tohtoriksi - osaajasta oppijaksi? : organisaatiossa oppimisen monta todellisuutta goffmanilaisena kehysanalyysina
Malin, Virpi (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
“Kun motivaatio oppimiseen on kohdallaan, niin voidaan oppimispolulla ohjata eteenpäin” : käsityksiä oppimisen johtamisesta esihenkilötyössä
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022)Työssä oppimisen merkitys henkilöstön osaamisen kehittämiselle, mutta myös motivoitumiselle työssä on tärkeää. Asiantuntijatyön kontekstissa vastuu oppimisesta on osaltaan henkilöstöllä itsellään, mutta esihenkilöitä ... -
Luovuuden ulottuvuuksien yhteys esimiestyöhön ja esimiesasemaan suomalaisissa ICT-alan organisaatioissa
Hallasaari, Oona (2020)Nykyajan jatkuvasti muuttuvissa ja kompleksisissa ympäristöissä organisaatioiden tulee kehittää ja uudistaa toimintaansa toimiakseen tuottavasti. Aiemman tutkimuksen mukaan johtamisen ja innovaatioiden on todettu olevan ...