dc.contributor.advisor | Valkonen, Tarja | |
dc.contributor.author | Ahonen, Karoliina | |
dc.date.accessioned | 2019-02-25T10:52:50Z | |
dc.date.available | 2019-02-25T10:52:50Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62952 | |
dc.description.abstract | Tässä maisterintutkielmassa suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin parisuhteen vuorovaikutuksen kehittämiseen tähtäävä koulutussarja. Koulutussarjan tavoitteena oli kehittää osallistujien vuorovaikutusosaamista parisuhteessa. Parisuhteen osapuolten vuorovaikutusosaamisen kehittyminen mahdollistaa parisuhteen tehokkaamman ylläpidon sekä tyydyttävämmän ja palkitsevamman parisuhteen vuorovaikutuksen.
Tämä työ on monimuotogradu, joka koostuu teoriataustasta, koulutussuunnitelmasta, koulutuksen arvioinnista sekä kehittämisehdotuksista. Ison osan työstä muodostaa myös koulutussarjaa varten luotu koulutusmateriaali. Työn teoriataustassa tarkastellaan parisuhdetta läheisenä vuorovaikutussuhteena, parisuhteen kehittymistä ja ylläpitämistä sekä parisuhteen vuorovaikutusosaamisen ja vuorovaikutusosaamisen kehittämisen lähtökohtia. Koulutussuunnitelmassa jäsennetään koulutustarvetta, koulutuksen tavoitteita ja sisältöjä sekä työtapoja.
Koulutussarjan viisi kahden tunnin mittaista koulutusta toteutettiin syksyllä 2018. Koulutuksista saatu palaute oli kiittävää ja sävyltään positiivista. Koulutuksiin osallistuminen oli kuitenkin vaihtelevaa ja jatkossa haasteena on kohderyhmien tavoittaminen. Koulutussisältöjä ja työtapoja voidaan myös kehittää ja soveltaa aina tilanteeseen ja osallistujille sopiviksi. Erityisesti huomiota tulee kiinnittää koulutusten markkinointiin ja kouluttajan henkilöbrändin kehittämiseen, jotta koulutukset saavat lisää tunnettuutta. | fi |
dc.format.extent | 168 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | vuorovaikutuskoulutus | |
dc.subject.other | vuorovaikutusosaaminen | |
dc.title | Parisuhteen vuorovaikutuksen kehittäminen : vuorovaikutuskoulutuksen lähtökohdat, suunnittelu, toteutus ja arviointi. | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201902251637 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Viestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Communication | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3135 | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.subject.yso | parisuhde | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |