Hakukoneoptimoinnin käyttöönotto ja omaksuminen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Nykypäivänä yrityksien on välttämätöntä toteuttaa markkinointiaan internetissä sen suuren kasvun vuoksi. Yksi tapa tavoitella näkyvyyttä internetissä yritykselle on hakukoneoptimointi, jolla pyritään kasvattamaan yrityksen verkkosivuston kävijämäärää hakukoneiden kautta. Hakukoneet ovat kasvaneet markkinointikanavina viime vuosina räjähdysmäisesti ja niitä hyödynnetään päivittäin yhä enemmän ja enemmän. Hakukoneoptimoinnilla pystytään vaikuttamaan yksittäisen verkkosivuston sijoituksiin hakutuloksissa eri toimenpiteillä, jotka toteutetaan verkkosivustolle sisäisillä ja ulkoisilla toimenpiteillä. Tämä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tavoitteena oli tutkia pienten ja keskisuurten yrityksien kykyä ottaa vastaan hakukoneoptimointia. Tavoitteena oli löytää keskeisimmät tekijät, jotka vaikuttavat hakukoneoptimoinnin käyttöönottoon ja omaksumiseen organisaatioissa. Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu kirjallisuuskatsauksesta sekä hakukoneoptimoinnin teoreettisesta viitekehyksestä. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin yleisimmät teknologioiden omaksumis- ja käyttöönottoteoriat ja poimittiin niistä oleellisimmat tekijät, jotka vaikuttavat omaksumiseen ja käyttöönottoon. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin rakenteellisilla teemahaastatteluilla. Kohdeyritykset pyrittiin valitsemaan niin, että joukosta löytyi yrityksiä, jotka olivat jo ottaneet hakukoneoptimoinnin käyttöön ja yrityksiä, jotka eivät olleet. Haastateltavaksi valittiin pienten ja keskisuurten yritysten markkinointihenkilöt, jotka päättävät sen investoinnista yrityksessä. Tämän tutkielman tulokset osoittavat, että kirjallisuuskatsauksessa löydetyillä keskeisimmillä tekijöillä oli korrelaatioita empiirisen tutkimuksen tuloksien välillä. Isoimpina tekijöinä, jotka vaikuttivat hakukoneoptimoinnin käyttöönottoon olivat muun muassa seuraavat tekijät: johdon tuki, resurssit sekä markkinoiden luoma paine. Tutkielma luo osan kokonaiskuvasta, mitkä eri tekijät vaikuttavat hakukoneoptimoinnin käyttöönottopäätöksessä pk-yrityksissä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Haarala, Juuso (2019)Tässä tutkielmassa keskitytään toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen ja haasteisiin pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Toiminnanohjausjärjestelmä on integroitu tietojärjestelmä, joka yhdistää yrityksen ... -
Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Aarnio, Timo (2019)Asiakkaisiin ja asiakassuhteisiin liittyvä tieto on yritysten kannalta tärkeää ja yrityksen menestyminen voi riippua asiakkuuksien tehokkaasta hallinnasta ja asiakastiedon onnistuneesta hyödyntämisestä. Asiakkaisiin liittyvän ... -
Software as a Service -ohjelmistot pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Kärkkäinen, Juho (2023)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee Software as a Service -ohjelmistoja eli pilviohjelmistoja pienten ja keskisuurten yritysten näkökulmasta. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käsitellään ... -
Pilvipalvelut suomalaisissa pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Pullinen, Aleksi (2022)Tämä tutkielma käsittelee millaiset tekijät vaikuttavat pilvipalveluiden valintaan sekä mitä hyötyjä ja haittoja suomalaiset pienet ja keskisuuret yritykset niistä voivat saada. Lisäksi tutkielmassa käsitellään on-premiseä ... -
Pilvipalveluiden kustannusoptimointi pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Kontio, Otto (2018)Pilvilaskenta on mullistava teknologia, joka on herättänyt viime vuosina merkittävää huomiota sekä tiede- että yritysmaailmassa. Pilvilaskenta mahdollistaa merkittävät hyödyt erityisesti yrityksille. Pilvilaskennan omaksumisen ...