Show simple item record

dc.contributor.advisorvon Bonsdorff, Pauline
dc.contributor.authorLaitinen, Noora
dc.date.accessioned2019-02-18T11:22:50Z
dc.date.available2019-02-18T11:22:50Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62841
dc.description.abstractTutkielmassa tarkastelen draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuuksia ja haasteita teatterikasvatuksellisessa yhteistyöprojektissa. Tutkin, miten projektiin osallistuneet nuoret oppivat draamasta ja millaisena teatterikokemus heille näyttäytyy. Etsin ratkaisuja aloittelevan draamakasvattajan haasteisiin ja pohdin, mitkä ovat otollisimmat puitteet ja draamaopettajan merkitys draamasta oppimiseen. Tutkimukseni ote on etnografinen ja fenomenologinen. Olen tarkastellut nuorten kokemuksia teatterista ja draamakasvatuksesta kahden sähköisen kyselyn, kahden ryhmähaastattelun sekä omien havaintojeni kautta. Heidän vastaustensa pohjalta olen teemoitellut teatterikokemukseen liittyvät huomiot ympäristöön ja näyttämölle sijoittuvaksi. Draamallisista työpajoista olen nostanut esiin nuorten huomioita ja oivalluksia oppimiseen liittyen. Esittelen viisi esimerkinomaista tapausta, jotka olen nimennyt aloittelevan draamakasvattajan haasteiksi. Olen esitellyt ratkaisuja haastaviin tilanteisiin ja visualisoinut draamaopettajan tehtävän heiluriksi, jonka tasapaino on toimivan draamaopetuksen edellytys. Oppilaiden kuvaukset kertovat, että teatterikokemus on yhteisöllistä ja moniaistista. Esitystä seurataan samanaikaisesti sisältä ja ulkoa siihen eläytyen, mutta myös teknisiä asioita tarkastellen. Oppilaiden kuvaukset draamallisista työpajoista nostavat esille draaman oppimispotentiaalin: rohkeuden ja itsetuntemuksen vahvistusta voi parhaimmillaan tapahtua jo lyhyen draamatyöskentelyn myötä. Teatterin ja draaman käytäntöihin perehtyminen kouluissa syventäisi draamakasvatuksen ja teatterikokemuksen oppimispotentiaalia. Teatterin ja draaman konventioiden tunteminen, pitkäkestoinen draamatyöskentely sekä ammattimainen draamaopettaja edesauttavat draamassa oppimista. Draamaopettajan työn virtaamista eli draamakasvattajan heilurin heilumista tapahtuu silloin, kun heilurin osa-alueista teoria ja käytäntö sekä draamaopettajan rooleista pedagogi ja taiteilija ovat tasapainossa. Tutkielmani tulokset kannustavat pitkäkestoiseen ja ammattimaiseen draama- ja teatterikasvatukseen kouluissa. Draamakasvatusta on mahdollista tuoda mukaan opetukseen täydentämään teatterikokemusta. Tulokset vahvistavat, että teatterikokemusta täydentävä draamakasvatus avaa portin esitykseen, mutta ennen kaikkea osallistujien syvempään itsetutkiskeluun.fi
dc.format.extent80
dc.language.isofi
dc.subject.otherteatteritaide
dc.subject.othertaidekokemukset
dc.titleDraamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuudet ja haasteet teatterikasvatuksellisessa projektissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902181546
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysodraamakasvatus
dc.subject.ysoteatteri
dc.subject.ysodraamapedagogiikka
dc.subject.ysoteatterikasvatus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record